فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
غیردولتی نیوز \ فنی و حرفه ای

مطالبات تکنسین‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دولت سیزدهم

  • تیر ۱, ۱۴۰۰

مطالبات تکنسین‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دولت سیزدهم

 

 

مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای از دولت سیزدهم خواست تا فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای سربازیشان را در صنعت بگذرانند.

 

 

 

آرمان عباسی با اشاره به مطالبات تکنسین‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دولت سیزدهم گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه مهارت محور با ۲۰۰ هزار نفر دانشجو و ۱۸۱ مرکز در سطح کشور فعالیت می‌کند و فارغ التحصیلان آن مستقیماً در بخش صنعت جذب می‌شوند به گونه‌ای که می‌توان گفت تمام اتفاقاتی که در صنعت شاهد آن هستیم اعم از خلاقیت، نوآوری و شتاب لازمه که مد نظر رهبر معظم انقلاب است توسط تکنسین‌های فارغ التحصیل این دانشگاه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای در حین تحصیل بتوانند متناسب با رشته‌های تحصیلی خود مشکلات صنعت اعم از مشکلات سیستم مدیریتی، بازاریابی و مسائل فنی، مالی و حسابداری را حل کنند، اما بعضاً حل این مشکلات با هزینه‌های گزاف به شرکت‌های خارجی واگذار می‌شود.

مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور افزود: راه‌اندازی مراکز تحقیقات با هدف حل مسائل صنعت در بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرف‌های مراکزی با عنوان مراکز تحقیقات دانشگاه فنی و حرف‌های راه اندازی شده‌اند تا بتوانند در دولت آینده به عنوان یک حلقه واسط مسائل صنعت را شناسایی و برای حل آن‌ها راهکار ارائه کنند.

وی ادامه داد: انتظاری که ما از دولت سیزدهم داریم این است که در بخش آموزش عالی اهمیت ویژه ای برای دانشگاه‌های فنی و حرفه ای قائل شود چرا که سالهاست بودجه شایسته ای به این دانشگاه اختصاص نیافته است؛ بنابراین ضرورت دارد تا دولت آینده از بعد لجستیکی و مالی نگاه ویژه ای به دانشگاه فنی و حرفه ای داشته باشد.

عباسی افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای این ظرفیت را دارد که با تربیت تکنسین به صنعت مریض کشور کمک کند و به آن شتاب و کیفیت ببخشد به گونه ای که محصولات صنعتی تولید داخل بتوانند با محصولات خارجی به رقابت بپردازند. به هر روی دانشگاه فنی و حرفه ای اگرچه می‌تواند مبدا تحول و موتور پیشرو صنعت کشور باشد، ولی متأسفانه طی این سال‌ها این دانشگاه از بعد مالی و لجستیکی جزو اولویت‌های دست چندم دولت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم سازوکار جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه را در صنعت تعیین کند؛ فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای متخصص امور صنعت هستند؛ اما هیچ ساز و کار مشخصی برای جذب آن‌ها در بخش صنعت وجود ندارد و این در حالی است که در دانشگاه فنی و حرفه ای نیز به مانند دانشگاه فرهنگیان باید برای دانشجویان برنامه اشتغال وجود داشته باشد. به این معنا که بخش صنعت باید میزان جذب مورد نیاز خود از دانشگاه فنی و حرفه ای را به طور ساختارمند مشخص کند و این انتظاری است که امیدواریم دولت سیزدهم بتواند به آن جامه عمل بپوشاند تا دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ التحصیلی در مشاغل غیر مرتبط مشغول به کار نشوند.

عباسی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای سربازی خود را در صنعت بگذرانند؛ دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند به صنعت رونق و شتاب بدهند؛ اما آن‌ها با اتمام تحصیل خود باید در پادگان‌ها مشغول به انجام خدمت مقدس سربازی شوند. اگر چه ما خدمت مقدس سربازی را نیاز کشور می‌دانیم، اما چه بهتر که فارغ التحصیلان این دانشگاه نیز به مانند فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان سربازی شان را در حوزه تخصصی خود و در بخش صنعت بگذرانند.

مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: امروز بخش عمده ای از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای فنآور هستند؛ از این رو ما با قدری اعتماد، سازماندهی و توجه به این ظرفیت می‌توانیم مشکلات و چالش‌های بخش صنعت کشور را بدون صرف هزینه‌های هنگفت و وابستگی به خارج برطرف کنیم؛ اما متأسفانه این رویکرد وجود ندارد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که کار آموزی دانشجویان دانشگاه فنی و حرف‌های به عنوان سربازی آن‌ها حتی در یک بازه چهار ساله و با یک ساز و کار مالی و شغلی مناسب در بخش صنعت انجام شود.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *