اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳
غیردولتی نیوز

پیش‌بینی جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های جهانی رتبه‌بندی

  • خرداد ۱۴, ۱۴۰۰

پیش‌بینی جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های جهانی رتبه‌بندی

پیش­بینی جایگاه آینده مؤسسه‌ها، به سامانه «نما» افزوده شده است.

 

سامانههای جهانیِ رتبه‌بندی مؤسسه‌ها یکی از پدیده‌های کلیدی آموزش عالی در یکی دو دهه گذشته شده‌اند. از این رو، بسیاری از مؤسسه‌ها دوست دارند جایگاه خود را در این سامان‌ها بدانند و برای دست‌یابی به جایگاه‌های بهتر و بالاتر برنامه‌ریزی کنند. بی‌گمان داشتن سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی کارآمدتر در این زمینه، نیازمند آگاهی از روند آینده جایگاه مؤسسه در این سامانه است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در پاسخ به این نیاز مؤسسه‌های آموزش عالی و پایش و گزارش جایگاه آن‌ها در سامان‌های جهانیِ رتبه‌بندی، ویژگی تازه‌ای را به سامانه «جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما)» افزوده است که برآیند پژوهش‌های میان‌رشته و تازه ایرانداک در این زمینه است. این ویژگی، با بهره­‌گیری از علوم رایانه و الگوریتم­‌های هوش مصنوعی، به سامانه «نما» افزوده شده است که پیش‌­بینی جایگاه آینده مؤسسه‌ها را شدنی می‌سازد. سیاست‌گذاران و مدیران می‌توانند جایگاه آینده مؤسسه‌های آموزش عالی را در سامانه های جهانی رتبه‌بندی ببینند و برای پیشرفت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

پیش‌بینی جایگاه مؤسسه‌های آموزش عالی بر پایه سری‌های زمانی و جایگاه آن‌ها در سال‌های پیش، در هفت سامانهجهانیِ رتبه‌بندی («مؤسسه آموزش عالی تایمز»، «شانگهای»، «کیو. اس.»، «یورپ»، «تایوان»، «سی. دبلیو. یو. آر.»، و «راوند») در سامانه «نما» شدنی است. افزون بر این، مؤسسه‌ها می‌توانند پیش‌بینی جایگاه یا امتیازشان را در سنجه‌های گوناگون ارزیابیِ هر سامان نیز ببینند. بر پایه بررسی نظام‌مند نوشتگان در زمینه رتبه‌بندی مؤسسه‌های آموزش عالی نیز راهکارهای گوناگونی که برای بهبود جایگاه مؤسسه‌ها یافت شده‌اند؛ فراخور پیش‌بینی‌ها، به مؤسسه‌ها پیشنهاد می‌شود تا راهنمای بهبود جایگاه‌شان باشند.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران؛ همه کاربران می‌توانند از این خدمت تازه در بخش «رتبه مؤسسه‌ها» در سامانه «نما» در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR بهره‌برداری کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *