فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
غیردولتی نیوز

۸۸ موسسه آموزش عالی در قالب ۴۰ موسسه تجمیع شدند/بعضی دانشگاهها هزینه های سربار دارند

  • خرداد ۱۲, ۱۴۰۰

۸۸ موسسه آموزش عالی در قالب ۴۰ موسسه تجمیع شدند/بعضی دانشگاهها هزینه های سربار دارند

 

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ذبا بیان اینکه وزارت علوم می‌تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند، گفت: از ۱۱۹ موسسه‌ای که بررسی شد، ۸۸ موسسه مشمول این طرح قرار گرفته است که ما به گزارش دادند. از آن تعداد ۸۸ موسسه، در فازهای بعد به ۴۰ موسسه تجمیع شدند

 

دکتر منصور کبگانیان در جلسه ۱۴۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور  گفت: در بحث‌های اولیه و پیش از دستور تذکر درستی در ارتباط با مطالعات اولیه تدوین برنامه هفتم توسعه داده شد و همه اعضا تاکید داشتند که بخش علم و فناوری با هماهنگی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور باشد. همچنین یک بخش خاصی را پیشنهاد کردیم که   مسؤولین خود ستاد از دستگاه‌های علمی در تدوین احکام علمی و فناورانه برنامه هفتم دعوت کنند  و این کار را باید به صورت عمیق و دقیق جلو ببریم.

وی به بحث دیگر پیش از دستور اشاره کرد و گفت: طرح‌های کلان ملی و فناورانه توسط رئیس جهاد دانشگاهی پیشنهاد شد تا وارد احکام برنامه هفتم شود تا طبق اولویت‌هایی که در نقشه جامع علمی کشور داریم این طرح‌های کلان هم تعریف شوند؛ قرار شد در کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همه دستگاه‌های ذی‌ربط دعوت شوند و این طرح‌ها بررسی شود و از آن طرف با همکاری و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی علوم تحقیقات و فناو ی، این بحث جلو ‌برود.

دکتر کبگانیان به دستور اصلی جلسه که گزارش و هماهنگی ساماندهی موسسات آموزش عالی بود، اشاره کرد و بیان داشت: موضوع بسیار مهمی است که توجه جامعه علمی و حتی مجلس را به خود جلب کرد است و احیاناً مخالفان و موافقان و منتقدانی هم داشته است؛ البته از بدو کار در جریان بودیم ولیکن برای اینکه جمع بندی خوبی داشته باشیم چند جلسه کمیسیون علم و آموزش ستاد نقشه جامع علمی کشور را به این موضوع تخصیص دادیم که نتیجه کار را به عنوان گزارش اول امروز مطرح کردیم.

 

وی افزود: در ماده ۳ سندی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مربوط به آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به منظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی می‌تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند به نحوی که باید ۳ معیار کلان که در طرح مصوبه قید شده است را رعایت کند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: این اقدام باید پاسخگوی نیازهای منطقه‌ای و منجر به کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود. زیرا برخی از دانشگاه‌های ما رشته هایی دارند که اصلاً در ارتباط با نیازهای آن منطقه خاص نبوده و در تاسیس آنها مقداری افراط بوده است؛ بعضی دانشگاه‌ها هزینه های سربار بالا دارند و تعداد صندلی‌های خالی برخی از آنها در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده و تعداد دانشجوها مکفی نیست و همین طور کیفیت پایین است که ما انتظار داریم دانشگاه‌ها به تدریج ارتقای کیفیت پیدا کنند.

 

وی ادامه داد: این مصوبه ای بود که وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اواخر سال گذشته، کلیت موضوع را ارائه داد و ما هم اعلام کریم که کلیت موضوع مورد تأیید ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت. البته ما شاخص‌ها و معیارهای این موضوع را طی چند مکاتبه در زمان معاون سابق آموزش وزیر علوم درخواست کردیم ولی متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم؛ شاید این خلاء باعث شد که خیلی از مسؤولان کشور و نمایندگان مجلس سوال داشند که باید به این سوال‌ها جواب های دقیق و منطقی داده می شد.

 

دکتر کبگانیان افزود: خوشبختانه دکتر غلامی وزیر علوم، معاونین خود را مسؤول کرد تا معاون محترم آموزشی و همکاران‌شان به صورت جدی به این کار بپردازند و در کمیسیون ها چندین جلسه این موضوع بررسی شد.

وی ادامه داد: از ۱۱۹ موسسه‌ای که بررسی شد، ۸۸ موسسه مشمول این طرح قرار گرفته است که ما به گزارش دادند. از آن تعداد ۸۸ موسسه، در فازهای بعد به ۴۰ موسسه تجمیع شدند؛ نکاتی که وجود دارد این است که برخی از این موسسات با در نظر گرفتن فاصله شهرها، نیاز منطقه و تعداد اعضای هیأت علمی و نسبت دانشجو به هیأت علمی و شاخص‌های مختلفی که ما به طور مفصل بررسی کردیم، تجمیع شود که گزارش خوبی داده شد.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در مجموع اعضای جلسه حمایت و تشکر خودشان را از این کاری که وزارت علوم و تحقیقات و فناوری انجام داده اعلام کردند ولی برای اینکه این موضوع به تصویب نهایی ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور برسد، درخواست و تاکید شد که دو موضوع را وزارت علوم در جلسه بعد بیاورد؛ موضوع اول شاخص ها و معیارهای این سامان دهی‌هاست.

وی تأکید کرد: فعلا در این گزارش که ارائه شد، انحلال دانشگاه و موسسه‌ای را شاهد نبودیم. الحاق و برخی جاها ادغام بوده است یعنی ردیف بودجه حفظ شده است و برخی جاها نیز الحاق هست یعنی دانشگاه حتی در محل خودش باقی خواهد ماند. به طور مثال دانشگاه‌هایی که تک جنسیتی هستند و حساسیت خاصی برای حفظ آنها بود، اگر چه امکانات آموزشی آنها پایین بود ولی مقرر شد که در محل خودشان حفظ شوند و انحلالی در کار نباشد.

دکتر کبگانیان افزود: برای اینکه این طرح تصویب نهایی بشود و بتوانیم مستدل تصمیم بگریم، مقرر شد شاخص ها و معیارها در وزارت علوم تحقیقات و فناوری آماده شود که البته گفتند تقریباً آماده است تا در جلسه بعد ستاد راهبری بررسی و تصویب شود.

 

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی ادامه داد: درباره آئین نامه و فرایند کار نیز عنوان شد که در شورای گسترش و شورای برنامه ریزی وزارت علوم یا ستاد آمایش آموزش عالی به تصویب رسیده است که قرار بر این شد که به ستاد  بیاورند و ارائه شود که ان شاءالله بتوانیم به صورت دقیق رسیدگی کنیم؛ البته شکایاتی هم به ما رسیده است که دقیق و با وسواس خاص تک تک آنها در معاونت نظارت ارزیابی در حال بررسی است.  امروز تعدادی از این شکایات ارائه شد ولی در جلسه بعد باز هم با دقت بیشتر مبتنی بر شاخص‌های مشخص قرار شد این کار انجام شود تا از کار سلیقه‌ای پرهیز شود.

دکتر کبگانیان افزود: چون تعداد موسسات زیاد هستند، قبول کنیم که در دورانی هم شاید یک مقدار افراط و سرعت غیر منطقی در ایجاد برخی واحدها بوده است همچنین شاید امکانات خوبی به این واحدها تخصیص داده نشده بوده و نتوانستند شاخص های خودشان را به حد استاندارد که مورد تایید ما هست، برسانند. به همین دلیل ساماندهی را در سند آمایش در اسفند ۱۳۹۴ پیش بینی کرده بودیم و بر اساسی این بند جلو رفتیم. هیچ کاری هم بدون اشکال نیست قطعاً اشکالات را بررسی می کنیم و اگر جایی نیاز به اصلاح باشد، اصلاح می کنیم و کلیت موضوع مورد تایید قرار گرفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *