فروردین ۹, ۱۴۰۳
استفن هاوکینگ \ غیردولتی نیوز

خریداری آرشیو کامل استیون هاوکینگ توسط دانشگاه کمبریج

  • خرداد ۱۱, ۱۴۰۰

خریداری آرشیو کامل استیون هاوکینگ توسط دانشگاه کمبریج

 

 

آرشیو کامل استیون هاوکینگ، دانشمند کیهان‌شناس انگلیسی که شامل مقالات، نامه‌های شخصی دوران کودکی، یادداشت‌های دانشجویی و پژوهش‌های او درباره سیاه‌چاله‌ها می‌شود، توسط موزه و کتابخانه دانشگاه کمبریج خریداری شد. این آرشیو ۱۰هزار صفحه‌ای به علاوه دارایی‌های شخصی او قرار است به صورت مادام‌العمر در کتابخانه دانشگاه کمبریج نگهداری شود.

 

همچنین قرار است با بازسازی دفتر کار هاوکینگ در موزه علم (لندن) در سال آینده برخی از این اسناد ارزشمند و دارایی‌ها در معرض نمایش عموم قرار بگیرد.

 

لوسی تیم و رابرت هاوگینگ، دو فرزند دانشمند انگلیسی گفته‌اند «عمیقا خوشحال هستیم از اینکه میراث و خاطرات زندگی او برای نسل‌های آینده محفوظ خواهد شد. پدر ما بر این باور بود که هر کسی باید شانس تعامل با علم را داشته باشد و علم در دسترس جمعیت گسترده‌تری از انسان‌ها از قشرهای مختلف و نه فقط نخبگان قرار بگیرد و حتی حضور او در شوهای تلویزیونی مختلف برای شکستن این موانع و مرزها بود.»

 

این آرشیو همچنین شامل مجموعه عظیمی از عکس‌های هاوکینگ با شخصیت‌هایی چون پاپ فرانسیس، بیل کلینتون و هیلاری کلینتون است که البته برخی از موارد شخصی‌تر مانند نامه استیون هاوکینگ ۶ ساله در سال ۱۹۴۸ به پدرش را نیز دربرمی‌گیرد.

 

در این نامه کودکانه -که چند خط‌کشی نامنظم را بر خود دارد- استیون ۶ساله برای پدرش داستانی درباره دزدان دریایی – که در حال بارگیری گنج هستند- نوشته و با علامت بوسه و آغوش آن را به پایان رسانده است.

 

پسر هاوکینگ که خودش به تازگی این نامه را دیده درباره آن گفته «این نامه بسیار شبیه به نامه‌هایی است که من هم برای پدرم در سنین کودکی می‌نوشتم و گویی این نامه‌نگاری نسل به نسل ادامه داشته و نشان دهنده روابط بسیار خوب پدرم با پدربزرگم بوده که من تازه متوجه‌اش شده‌ام.»

 

نکته دیگری که از این نامه‌ها می‌توان فهمید، این است که دست خط هاوکینگ بعد از تشخیص بیماری نادر او در سال ۱۹۶۳ بدتر شده است و هر چه تاریخ نامه‌ها جلوتر رفته، خطاهای موجود در نامه‌ها و جای لکه‌های مرکب نیز بیشتر شده است.

 

اما کاغذهای مربوط به پژوهش‌های او از بالاترین جذابیت در میان این اسناد برخوردار هستند که نشان از  نحوه عملکرد ذهن منحصر به فرد هاوکینگ، طبقه‌بندی اصلاحیه‌ها و تغییر در باورهای او در طی زمان دارند.

 

پروفسور پل شلارد، همکار هاوکینگ در دانشگاه کمبریج می‌گوید که مجموعه این مقاله‌ها تاثیر عمیقی روی فهم و درک ما از مفهوم زمان-فضا و جهان دارد و دیگران می‌توانند از چگونگی فکرکردن او درباره مشکلات ایده بگیرند.

 

این مجموعه همچنین حاوی یک نامه درخشان از پروفسور دنیس اسکیاما، استاد راهنمای هاوکینگ ۲۲ ساله و فیزیکدان برجسته به پدر او با این مضمون است: «نظارت بر او کار بسیار لذت‌بخشی است. در وقع این من هستم که دارم از او می‌آموزم.»

 

گفتنی است که محتویات دفتر کار هاوکینگ شامل ویلچر، سنتز گفتار، مبلمان اداری و نیز سایر یادگاری‌های شخصی او به موزه علم لندن منتقل خواهد شد. به گفته  مدیر این موزه «محیط‌های علمی به ندرت حفظ و نگهداری می‌شوند‌؛ اما با حفظ دفتر هاوکینگ نسل‌های آینده می‌توانند در دنیای یک فیزیکدان برجسته وارد شوند. دانشمندی که برای بازنویسی قوانین فیزیک جدید، قوانین پزشکی را به چالش کشید و قلب میلیون‌ها انسان از سراسر جهان را تسخیر کرد.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *