فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

چرا سوئد دارای برترین سیستم آموزش عالی است؟

  • اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

چرا سوئد دارای برترین سیستم آموزش عالی است؟

 سوئد به عنوان خانه جایزه نوبل (سالانه مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم سوئد برگزار می‌شود) یکی از بهترین کشورها در زمینه ارائه آموزش عالی و از خلاق‌ترین کشورهای جهان در زمینه نوآوری و کارآفرینی است.

به نقل از لوند یونورسیتی، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، محیط یادگیری و سبک تدریس در سوئد را متفاوت می‌دانند که در ذیل برخی از موارد مهم درباره  تحصیل در دانشگاه لوند(دانشگاه لوند واقع در شهر لوند استان اسکانیا در کشور سوئد) ذکر شده است.

محیط باز، راحت و آزاد

دانشجویان و اساتید در یک محیط غیررسمی (صدازدن با نام کوچک) در کنار هم هستند. سلسله مراتب آکادمیک سنتی با یک رویکرد مشارکتی جایگزین شده است و دانشجویان معمولا به‌عنوان همکاران استاد شناخته می‌شوند و نظرات آنان توسط همتایان باتجربه‌تر ارزیابی و تشویق می‌شود. این روش گفت‌وگو و همکاری، دانشجویان و اساتید را تشویق و فرصت‌هایی را برای ارائه ایده‌ها و نوآوری‌های جدید ایجاد می‌کند.

آموزش دانشجو محوری

دانشجو در مرکز آموزش در دانشگاه لوند است، در تدریس پشتیبانی می‌شود و تمرکز بر این است که دانشجویان بتوانند به منظور آماده‌سازی، مهارت‌های تفکر انتقادی و تحلیلی، مهارت‌های تحقیق مستقل، کار گروهی، حل مسئله و مهارت‌های رهبری را توسعه دهند.

کلاس بین‌المللی

دانشگاه لوند  نمایه بین‌المللی قوی دارد و از حدود ۱۵۰ کشور جهان، دانشجو جذب و کلاس‌های جهانی ایجاد کرده است که در آن دانشجویان با دیدگاه‌های مختلف فرهنگی روبرو شده و می‌توانند شبکه‌های بین‌المللی ایجاد کنند.

سخنرانی

متداول‌ترین روش آموزش، سخنرانی برای گروه‌های ۲۵ تا ۳۰ نفری است. حضور در سخنرانی‌ها الزامی است اما از دانشجویان انتظار می‌رود که از طریق مطالعه مستقل، دانش عمیقی در مورد موضوع بدست آورند. بعضی از دروس (در رشته مهندسی) حدود ۳۰ ساعت سخنرانی رسمی در هفته و همچنین ساعات آزمایشگاهی دارند، در حالی که بعضی از آنها، برای مثال در علوم اجتماعی، ممکن است کمتر از ۱۰ ساعت باشد و بیشتر به مطالعه فردی دانشجویان بستگی دارد.

مطالعه مستقل

وقتی دانشجویان مطالب درسی را با یکدیگر می‌آموزند و بحث می‌کنند، قسمت عمده‌ای از فرایند یادگیری در خارج از کلاس انجام می‌شود. دانشجویان دانشگاه لوند برای ارزیابی کارآمد مقادیر زیادی از اطلاعات آموزش دیده‌اند. تکنیک‌های مطالعه در کلاس توسط مشاوران مطالعه و از طریق کارگاه‌ها آموزش داده می‌شوند.

کار گروهی

کار گروهی در بسیاری از برنامه‌ها معمول و هدف این است که دانشجویان کار گروهی را در گروه‌های کوچک و در فرهنگ‌های مختلف درون کلاس انجام دهند و همچنین مهارت‌های حل مسئله و رهبری را توسعه دهند و کار گروهی جنبه مهمی در تجربه یادگیری دارد.

مطالعات موردی و سخنرانان مهمان

سازمان‌های غیردولتی و تحقیقات به طور منظم برای ارتباط بیشتر با دنیای حرفه‌ای، مدرسان و سخنرانان میهمان بین‌المللی از مشاغل مختلف را معرفی می‌کنند که به‌عنوان بخشی از برنامه درسی است. این منطقه میزبان شرکت‌های جهانی و یک محیط بی‌نظیر و کلاس جهانی برای فناوری، دانش، نوآوری و کارآفرینی است.

تحقیقات دانشگاهی فشرده

تحصیلات در دانشگاه لوند با تحقیقات فعلی همسو است و اغلب از رویکرد تحقیق میان رشته‌ای استفاده می‌کند که در معرفی قوی‌ترین دانشگاه تحقیقاتی سوئد موثر بوده است. این دانشگاه سالانه حدود ۴۰ هزار دانشجو  آموزش می‌دهد و نزدیک به ۶۰ درصد از بودجه دانشگاه به تحقیق مربوط می‌شود که نشان‌دهنده تعهد به‌عنوان یکی از از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی جهان است.

تفکر انتقادی و آزادی فکر

تفکر انتقادی و آزادی فکر، سنگ بنای زندگی آکادمیک در دانشگاه لوند است. منظور از تفکر انتقادی، توانایی ارزیابی اطلاعات در موضوعات مختلف و شکل‌گیری نظرات مستقل و کاملا آگاه است و منظور از آزادی فکر، تفکر در خارج از چارچوب است. تفکر انتقادی و آزادی تفکر در تمام فعالیت‌های دانشگاه ازجمله سمینارها، کارگاه‌ها و آزمایش‌ها وجود دارد. مفاهیم نظری در شرایط عملی آزمایش و تجارب عملی برای توسعه و غنی‌سازی نظریه استفاده می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *