فروردین ۹, ۱۴۰۳
علی خضریان | نماینده مجلس شورای اسلامی | تهران

اقدامات دانشگاه آزاد در دیوان محاسبات قابل بررسی می شود

  • فروردین ۱۷, ۱۴۰۰

یک نماینده مجلس خبر داد؛

اقدامات دانشگاه آزاد در دیوان محاسبات قابل بررسی می شود

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری بررسی طرح نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه فعالیت دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای دهه ۶۰ که زمینه تأسیس آن فراهم می‌شود به مرور زمان به دلیل مشغله‌ای که برای اعضای هیئت امنای آن شکل می‌گیرد، مانند حضور در جایگاه ریاست جمهوری و سایر پست‌های دولتی و یا در جایگاه‌های قضائی کم کم پیگیری مسائل دانشگاه به افراد منحصر محدود می‌شود؛ به طوری که ما شاهد هستیم این پیگیری‌ها عموماً توسط دو فرد مؤثر از جمله آقای جاسبی به عنوان رئیس وقت دانشگاه و مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام می‌شد. شرایط تصمیمات فردی و حلقه‌ای برای یک مجموعه بزرگ مثل دانشگاه آزاد آسیب‌های جدی را به همراه داشت. شاید مهمترین آسیب را در دهه ۸۰ بتوان به عنوان خروجی دانشگاه عنوان کرد.

وی افزود: فضاهای مختلف دانشگاه دارای اهمیت است؛ اما در حوزه آموزشی به یک کارخانه تولید مدرک تبدیل شد و در یک فضای رادیکال‌تر اگر بخواهیم بگوییم دانشگاهی در جهت خرید مسئولین و ایجاد دین برای ارکان مختلف در دستگاه‌های مختلف دولتی بود تا افراد در هر شغلی که قرار می‌گیرند بتوانند مرتبه تحصیلی خود را یک درجه ارتقا دهند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: این دانشگاه برای ارتقای سطح علمی کشور راه اندازی شد؛ اما درگیر یک حلقه سیاسی و اقتصادی و جناحی شد و محدودیت‌ها و تصمیمات فردی باعث شد که این تصمیمات در سراسر کشور اجرا شود که نظیر این مدل اداره یک نهاد در کشور دیده نمی‌شد.

خضریان اضافه کرد: همین مسائل باعث ایجاد دغدغه دانشجویی در دهه ۸۰ شد و فضا آنچنان در حوزه نقد دانشگاه آزاد و عدم شفافیت و مصادیق قانونی تشکیل شده بود که تبدیل به یکی از موضوعات اصلی فضای دانشجویی شد.

وی یادآور شد: در همین برهه‌ها کار پژوهشی در نقد دانشگاه آزاد در سطح دانشجویی و حتی از اساتید آغاز شد، دانشگاهی که با داشتن نیمی از دانشجویان کشور به هیچ نهادی پاسخگو نیست؛ در صورتی که وزارت علوم و وزارت بهداشت با تعداد کمتری دانشجو، وزرای آن‌ها باید به مجلس پاسخگو باشند. این نهاد نه تنها پاسخگو نبود؛ بلکه با راه اندازی کارخانه مدرک سازی شاهد ایجاد یک اختاپوس در حوزه علمی، آموزشی و فرهنگی بودیم.

خضریان اظهار داشت: زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را در مقابل رد وقف غیر قانونی این دانشگاه تصویب کرد یکی از شعبات دادگاهی این قانون را لغو کرد. این شبکه سازی به گونه‌ای بود که تمامی نهادها را با خود همراه کرده بودند که سرانجام این وقف نامه توسط رهبر انقلاب لغو شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در دهه ۸۰ نقد فرهنگی بسیاری در خصوص دانشگاه آزاد وجود داشت که حتی رمانی در این خصوص نگارش شد؛ بنابراین اگر در وضعیت موجود بخواهیم این دغدغه‌ها و زحمات دانشجویان را حذف کنیم در واقع خیانت به دغدغه‌ها و اقدامات دانشجویی است.

وی یادآور شد: با این شرایط و وضعیت موجود و اینکه دانشگاه آزاد به هیچ نهادی پاسخگو نیست فردا در کمیسیون آموزش و تحقیقات طرح ساماندهی نظارتی این دانشگاه بررسی خواهد شد و نام دانشگاه به فهرست مؤسسات عمومی غیر دولتی اضافه می‌شود که اضافه شدن به این فهرست باعث خواهد شد اقدامات دانشگاه آزاد در دیوان محاسبات قابل بررسی باشد.

خضریان با اشاره به تخلفات گسترده در دانشگاه آزاد گفت: میزان تخلفات در دانشگاه آزاد به گونه‌ای است که یک بازرسی از واحدهای این دانشگاه تخلفات زیادی مشاهده می‌شود و با این وضعیت یک سری از افراد نسبت به ساماندهی نظارت واکنش نشان می‌دهند و حرف ما این است که اگر طرح بهتری دارند، ارائه کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح نظارتی گفت: این طرح شهادت نامه‌ای از سوی جریان انقلابی برای افکار عمومی و تاریخ است. همانگونه که ما معتقد هستیم باید این مسیر شفاف و روشن و برای همه نهادها باشد و فقط برای همسایه نباشد. باید حسابرسی مالی و نظارت بر روی این مجموعه مانند سایر مجموعه‌ها صورت گیرد. این طرح جزو طرح‌هایی است که بیشترین امضا را از سوی نمایندگان داشت و بیش از ۷۰ نماینده آن را امضا کردند.

وی افزود: این دانشگاه در آن زمان که نیمی از دانشجویان کشور را در اختیار داشت، به هیچ نهادی پاسخگو نبود و هیچ نهادی نمی‌توانست از این دانشگاه سوال کند. این شبکه اختاپوسی که در دانشگاه آزاد تشکیل شده بود با ارتباطات گسترده‌ای که داشت راه پرسش و نقد را به صورت کامل بسته بود و در مواردی مثل لغو وقف نامه دانشگاه آزاد کار تا پیگیری شخص رهبری هم پیش رفت، اما با ورود هیئت امنای انقلابی فعلی اقدامات خوب و مثبتی در راستای مبارزه با فساد و شفافیت در این دانشگاه صورت گرفته است.

خضریان ادامه داد: سوال اساسی اینجاست که آیا این دانشگاه برای مبارزه با فساد به اقدامات داوطلبانه نیاز دارد یا قانون گذاری درست؟ چه کسی تضمین می‌دهد که این دانشگاه با همین هیئت امنا و همین اقدامات داوطلبانه ادامه کار دهد؟

این نماینده مردم تهران در ادامه توضیح داد: در طرح فعلی قصد داریم دانشگاه آزاد را به فهرست نهادهای عمومی و غیردولتی اضافه کنیم که با اضافه کردن این دانشگاه به این دسته از نهادها برخی نظارت‌ها بر این دانشگاه اعمال شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در زمانی کارکنان دانشگاه آزاد که باید تابع قوانین کار می‌بودند، نمی‌توانستند به هیچ کجا شکایت کنند و ضعف اساسنامه در این دانشگاه به وضوح قابل مشاهده بود. حالا که قصد داریم این طرح را اجرا کنیم، برخی با فشارهایی که به مجلس می‌آوردند باعث شدند که این طرح غیرعقلانی به نظر بیاید؛ اما این طرح با پشتوانه امضای ۷۰ نماینده که در مجلس شورای اسلامی کم نظیر است با یک عقلانیت انقلابی و برای کمک به هیئت امنای دانشگاه آزاد برای مبارزه با فساد و در یک فضای دوستانه قصد دارد ضعف اساسنامه این دانشگاه را جبران کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *