فروردین ۹, ۱۴۰۳

کسب رتبه اول ارزیابی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحدهای دانشگاهی توسط واحد تهران غرب

  • اسفند ۲۷, ۱۳۹۹

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی از ارزیابی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

منصور بخش امین، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحدهای دانشگاهی بر اساس سنجش فعالیت‌های انجام شده در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ صورت گرفته است، اظهار کرد: اساسی‌ترین هدف دانشگاه پرورش استعدادها، انتقال و پیشبرد دانش از طریق آموزش و پژوهش‌های علمی با هدف تولید علم به منظور تأمین و تجهیز نیروی انسانی متعهد و متخصص برای رفع نیازهای مشروع جامعه است.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی، جذب، هدایت و حمایت دانش‌پژوهان جوان افزود: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برای تحقق این مهم از سال ۱۳۷۷ در دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نخستین مرکز شناسایی و جذب نخبگان دانشگاهی تأسیس شده است. این باشگاه پژوهشگران در حال حاضر در بیش از ۳۰۰ واحد دانشگاهی و حدود ۱۰۰ مرکز آموزشی و مدارس سما در سراسر کشور در حال شناسایی، پرورش و هدایت دانشجویان و دانش‌آموزان مستعد است.

تغییر رویکرد باشگاه پژوهشگران جوان از حمایت‌محوری به مسئله‌محوری

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در دور جدید فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، رویکرد باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان از قالب حمایت‌محور به مسئله‌محور تغییر پیدا کرد و تشکیلات و فعالیت‌های موازی در بخش‌های مختلف دانشگاه متمرکز شد. در همین راستا اداره انجمن‌های علمی دانشجویی به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان محول و برگزاری مسابقات علمی دانشجویی، در قالب فعالیت‌های باشگاهی تعریف شد.

ارزیابی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحدهای دانشگاهی

بخش‌امین خاطرنشان کرد: با ارائه الگویی از سوی نگاهداری، مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برای تعیین وضع موجود و ترسیم فعالیت‌های آینده این نهاد علمی، ارزشیابی فعالیت‌های باشگاه مورد تأکید قرار گرفت. در انجام این فرآیند و در گام نخست، از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیئت امنای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، آیین‌نامه ارزشیابی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان طی بخشنامه ۷۵۱۴۷/۱۰ مورخ ۲۰ بهمن ۹۸ به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد.

برگزاری مسابقات علمی، کارگاه‌های توانمندسازی و فعالیت انجمن‌های علمی

وی ادامه داد: بر اساس بخشنامه مذکور مقرر شد، برای دستیابی به چشم‌انداز و تحقق مأموریت‌های باشگاه، فعالیت‌های آن به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و عناصر و عواملی که بر نحوه فعالیت‌های آن مؤثر است، مشخص شود. در همین راستا فعالیت‌های باشگاه در قالب مسابقات (برگزاری مسابقات و رویدادهای علمی، توانمندسازی (بازدیدهای علمی، کارگاه‌های توانمندسازی، وبینارها و سمینارها)، طرح‌های پژوهشی، حمایتی، فرهنگی، روابط عمومی و فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی که طیف وسیعی از فعالیت‌های علمی دانشجویی را شامل می شود، تعریف و به باشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: برای نخستین بار فعالیت‌های باشگاه از شهریور ۹۸ تا شهریور ۹۹ بر مبنای عملکرد باشگاه‌ها در فعالیت‌های فوق که در سامانه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان (پیوند) به ثبت رسیده است، مورد بررسی و ارزشیابی قرار گرفت. همچنین در بررسی فعالیت‌ها، شناسایی و جذب نخبگان (تعداد اعضای باشگاه) به تناسب جمعیت دانشجویی واحدهای دانشگاهی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در ارزشیابی محسوب شد.

۱۰۰ باشگاه پژوهشگران برتر کشور

بخش‌امین گفت: سطح انتظار از فعالیت‌های باشگاه متناسب با امکانات و منابع در اختیار آنان بوده که الگوی سطح‌بندی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سطوح مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین رتبه ۱۰۰ باشگاه برتر واحدهای دانشگاهی سراسر کشور از میان ۳۰۰ واحد دانشگاهی که بیشترین فعالیت‌ها را در تحقق اهداف باشگاه بر اساس فعالیت‌های انجام شده داشته‌اند به شرح زیر است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ارزشیابی‌های به عمل آمده ارائه بازخورد به مدیران ستادی است و این ارزشیابی‌ها می‌تواند متناسب با تحولات علمی و ساختاری مورد بازنگری قرار بگیرد. کارنامه عملکرد هر یک از باشگاه‌ها برای واحدهای ذی‌ربط آماده و ارسال خواهد شد و انتظار می‌رود ارزشیابی به عمل آمده از یک سو موجب افزایش کارآیی و بهره‌وری در فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و ارتقای میزان اثربخشی و از سوی دیگر نیز موجب معرفی دستاوردهای باشگاه و تشخیص نارسایی‌ها شود.

همچنین امیدواریم شناسایی باشگاه‌های برتر موجب ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در باشگاه‌های پژوهشگران و نخبگان سراسر کشور شود.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از نگاهداری، مسئول باشگاه پژوهشگران جوان که همواره موضوع ارزشیابی باشگاه‌ها را مورد توجه قرار داده و راهکارهای ارزنده‌ای در این زمینه ارائه کرده است و همچنین سایر همکاران ستاد مرکزی باشگاه در بخش‌های مختلف و رؤسای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در واحدهای دانشگاهی و مدارس که با وجود مشکلات و کمبودها در حال خدمت‌رسانی به نخبگان و پژوهشگران جوان هستند، تشکر و قدردانی می‌کنم. امیدوارم با حمایت بیشتر مسئولان در واحدهای دانشگاهی و مدارس، فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در سال آتی بیش‌ازپیش مورد توجه و توسعه قرار بگیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *