فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

رئیس انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مطرح کرد: محدودیت‌های غیرمعقول را از سر راه دانشجویان برداریم/ لزوم حمایت مالی بدون تبعیض از انجمن‌های علمی

  • اسفند ۲۰, ۱۳۹۹

رئیس انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: دانشجویان و جوانان امروز احتیاج به ایجاد انگیزه و بازیابی هویت دارند؛ بنابراین راه‌اندازی انجمن‌های علمی و حذف محدودیت‌های غیرمعقول ازجمله راه‌های تقویت انگیزه و فعالیت علمی آنان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، میمنت دانشوری رئیس انجمن علمی دانشجویی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، مأموریت‌ها، اهداف، برنامه‌ها، دستورکارها و دستاوردهای این انجمن علمی را بیان کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم.

لطفاً انجمن علمی دانشجویی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد را معرفی کنید.

دانشوری: سابقه فعالیت‌های انجمن علمی گروه زبان انگلیسی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به سال‌ها پیش بازمی‌گردد که عده‌ای از دانشجویان به‌صورت خودجوش و بدون برگزاری انتخابات رسمی فعالیت می‌کردند. عمده فعالیت‌های آنان مربوط به برگزاری کلاس‌های مکالمه انگلیسی یا بحث آزاد، نمایش و تحلیل فیلم، کلاس‌های رفع اشکال درسی و ارئه مشاوره و راهنمایی برای دانشجویان جدید بود.

نخستین انتخابات رسمی با حضور نماینده سازمان مرکزی در امور انجمن‌ها و داوطلبان انجمن در سال ۱۳۹۴ انجام شد و با رأی دانشجویان پنج نفر به‌عنوان اعضای اصلی و دو نفر به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شده و به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند و از همان ابتدا بنده با انتخاب دانشجویان و استادان گروه به‌عنوان رئیس انجمن انتخاب شدم.

اتاقی برای انجمن درنظر گرفته شده و اعضا ساعات حضوری را به‌طور ثابت برای فعالیت‌های خود اعلام کردند. پس از این انتخابات فعالیت‌ها شکل رسمی‌تری به خود گرفت و فعالیت‌ها و اقداماتی مانند کلاس‌های بحث آزاد، نمایش و تحلیل فیلم، کلاس‌های رفع اشکال، تهیه مطالب مفید و تخصصی برای بورد انجمن انگلیسی، معرفی امتحانات بین‌المللی انگلیسی و حضور فعال در نمایشگاه‌های هفته پژوهش برگزار شد.

دومین انتخابات سال ۱۳۹۶ انجام و اعضای جدید انتخاب شدند و همچنان به فعالیت‌های قبلی ادامه دادند. علاوه‌بر آن، کارگاه‌های تخصصی مستمر توسط استادان گروه یا استادان مدعو از دانشگاه‌های دیگر برگزار شد و در سه مورد استادان خارجی برای ارائه سخنرانی دعوت شدند و به همت گروه و اعضای فعال انجمن، این کلاس‌ها به بهترین شکل و کمترین امکانات به سرانجام رسید.

فعالیت برجسته دیگر این اعضا انتشار مجله کاملاً انگلیسی با عنوان English Club بود که نخستین مجله انگلیسی با این تنوع و کیفیت در نوع خود محسوب می‌شد. تمام کارهای مربوط به طراحی، گرافیک و تهیه مطالب را دوستان انجمن انجام می‌دادند و حدود ۷۰ درصد هزینه چاپ و تهیه آن را اعضا و خود بنده پرداخت کردیم و متأسفانه هزینه ناچیزی برای این کار و تلاش بسیار زیاد اعضا از طرف مسئولان پرداخت شد و به همین دلیل با وجود همه تلاش‌ها و اشتیاق دانشجویان عضو به‌دلیل حمایت‌نکردن کافی فعلاً چاپ این مجله متوقف شده است.

جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دانشوری: انجمن‌های علمی مسلماً جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه دارند یا به‌عبارتی باید داشته باشند. با وجود دلسردی و بی‌انگیزگی که مشکل عموم مردم در جامعه و جوانان امروز ماست، هنوز تعداد زیادی از دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در زمینه تخصصی خود هستند به‌ویژه در رشته زبان انگلیسی که ماهیت آن به شکلی است که احتیاج به تعامل فراوان بین دانشجویان و ارتباط کلامی به‌صورت مکالمه، بحث آزاد و تورهای دانشجویی به زبان انگلیسی است.

انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟

دانشوری: دانشجویان و جوانان امروز ما احتیاج به ایجاد انگیزه و بازیابی هویت و اعتبار خاص سن خود را دارند و ایجاد این تشکل‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت انگیزه آنان، تقویت علمی و توسعه علم و دانش در کشور است.

حمایت از انجمن‌های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و  چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟

دانشوری: واقعیت این موضوع تأسف‌آور است. چند سالی که رئیس انجمن بوده‌ام، حمایت و پشتیبانی کافی از طرف بزرگان و مسئولان ندیده‌ام به‌ویژه از نظر مالی که مشکل همه انجمن‌هاست. رسم رایج در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های کشور این است که جلسات زیادی برگزار می‌کنیم، دستورالعمل صادر و فرم‌های فراوانی امضا می‌کنیم؛ اما در مرحله عمل و حمایت واقعی بسیار ضعیف هستیم و این شامل انجمن‌های علمی هم می‌شود.

بارها و بارها شاهد بودم که دوستان انجمن با شوق فراوان و صمیمانه در همه کارها همکاری می‌کردند؛ اما دریغ از ذره‌ای حمایت واقعی و تشویق. به‌ویژه در برگزاری نمایشگاه‌های هفته پژوهش، دوستان انجمن علمی زبان چند روز در نمایشگاه حضور یافته و حتی وسایل را با ماشین شخصی خود جابه‌جا می‌کردند.

به‌نظرم زمان آن رسیده که به جای برگزاری جلسات فرمایشی و صدور دستورالعمل‌های غیرمنطقی و غیرقابل اجرا با توجه به محدودیت‌ها و امکانات موجود تصمیم بگیریم و میزان حمایت از همه تشکل‌ها یکسان باشد. دانشجویان امروز هوشمند، جاه‌طلب و خواستار آزادی و عدالت هستند. طبیعی است وقتی شاهد برخورد متفاوت با تشکل‌های متفاوت باشند، ناامید می‌شوند.

چاپ مجله انگلیسی گروه ما که با همت، عشق و تلاش دانشجویان به ثمر رسید و حتی در دانشگاه فردوسی مورد استقبال قرار گرفت به‌دلیل حمایت‌نکردن کافی به‌ویژه از نظر مالی متوقف شد.

چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید و اگر در انجمن خود موفق به تولید محصول و یا موفقیت‌های دیگری به‌ویژه فعالیت‌های کرونایی شده‌اید، تشریح کنید.

دانشوری: پس از وقفه‌ای چندماهه سومین انتخابات انجمن، مهر ۱۳۹۹ انجام شد و متأسفانه با دوران کرونا، قرنطینه و تعطیلی دانشگاه مصادف شد. به‌دلیل مشکلات سیستم و اینترنت و … فعالیت‌های انجمن علمی بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، طبیعت رشته زبان تعامل و ارتباط حضوری است و بسیاری از فعالیت‌های انجمن به‌ناچار متوقف شد؛ اما با وجود این دوستان، همکاران و اعضای انجمن همچنان به‌صورت مجازی کلاس‌های رفع اشکال را ادامه دادند. ازجمله فعالیت‌های مهم دوستان انجمن در دوران کرونا، برگزاری سه کارگاه و سخنرانی تخصصی مجازی بود که به لطف استادان گروه زبان انگلیسی و با هماهنگی و تلاش دوستان انجمن برگزار شد.

ازجمله فعالیت‌های دیگر انجمن در دوران کرونا، تشکیل یک کانال ویژه بود. این کانال همچنان فعال است و دوستان با فرستادن مطالب تخصصی و بروشورهای معرفی گرایش‌های زبان به‌کار خود ادامه می‌دهند. حضور دوستان انجمن در دوران انتخاب واحد در اطلاع‌رسانی و کمک به دانشجویان نیز بسیار پررنگ بوده است.

و سخن پایانی …

دانشوری: معتقدم که با وجود مشکلات موجود اگر برنامه‌ریزی منطقی، حمایت درست مالی بدون تبعیض، تشویق و ایجاد انگیزه و پرهیز از برخوردهای همراه با تعصب را به‌عنوان اصول کاری خود انتخاب کنیم و محدودیت‌های غیرمعقول را از سر راه دانشجویان برداریم، می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر و ظهور دانشگاهی پویاتر و دانشجویی پرانگیزه‌تر امیدوار بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *