فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

ایجاد شبکه یکپارچه اطلاعات آموزشی، پژوهشی، مالی در سازمان مدیریت سنتی و بروکرات دانشگاه آزاد اسلامی به یک ضرورت استراتژیک و آنی تبدیل شده بود

  • اسفند ۱۹, ۱۳۹۹

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای تغییر سازمان مدیریت سنتی، بروکرات، صلب، سنگین و پرهزینه و متمرکز دانشگاه آزاد اسلامی به یک سازمان پیشرو، چابک، سبک، یکپارچه، شبکه‌ای و کم هزینه باید هر چه سریعتر سازمان اطلاعاتی متمرکز و شبکه یکپارچه اطلاعاتی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و راه اندازی می شد.

دکتر بهروز طهماسب کاظمی مشاور برنامه‌ریزی راهبردی ریاست و رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک بازدید کرد.

وی در جلسه هم‌اندیشی با اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا و قرچک که به بررسی مسائل جاری عمده واحدها و مسائل خاص واحد پرداخت، ضمن تبریک میلاد مبارک حضرت جوادالائمه و امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای گرانقدر انقلاب، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مولود پربرکت انقلاب و یکی از افتخارات کم نظیر نظام جمهوری اسلامی ایران است که با داشتن بیش از یک میلیون دانشجو و هزاران عضو هیأت علمی و تربیت بیش از هفت میلیون متخصص برای کشور، ظرفیت‌های بی‌بدیلی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. این دانشگاه اکنون نیز روند رشد و بالندگی خود را با رویکرد جهادی و با تمام توان ادامه می‌دهد و امروز مفتخریم تمام تلاش خود را مصروف این می‌کنیم تا مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه آزاد اسلامی که ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه است را پیگیری نموده و به صورت مستمر گزارش اقدامات راهبردی مدیریت دانشگاه جهت استحضار و رهنمودهای مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و مورد توجه ایشان قرار می‌گیرد.

دکتر طهماسب کاظمی خاطرنشان کرد: پرهزینه بودن، لختی، انعطاف‌ناپذیری و تمرکز بیش از حد را از ویژگی‌های سازمان مدیریت گذشته دانشگاه بود که زیر سایه سنگین نظم حاصل از بروکراسی آهنین بین واحدها و سازمان مرکزی پنهان شده بود. اضافه کردن مأموریت‌ها و فعالیت‌های سیستم هر روز به پیچیدگی و سنگینی سازمان در تصمیم‌گیری می‌افزود و کوچک‌سازی ساختار در واحدها و سازمان مرکزی و سبک کردن بار نیروی انسانی در این سیستم بدون داشتن یک نظام هوشمند اطلاعاتی، نتیجه‌ای جز قفل شدن سیستم، به تأخیر افتادن امور، از دست رفتن فرصت‌ها و ایجاد چالش های بزرگ‌تر در پی نداشت.

وی افزود: تنها علاج راهبردی این چالش‌ها که در اثر ساختار تصمیم گیری غیر یکپارچه اما متمرکز مدیریت دانشگاه به وجود آمده بود، ایجاد هر چه سریع‌تر سامانه‌های یکپارچه داده‌ها و اطلاعات دانشگاه و متناسب‌سازی و هماهنگ کردن سازمان مدیریت دانشگاه با این سامانه‌ها است.

مشاور برنامه‌ریزی راهبردی رئیس دانشگاه با اشاره به بعضی اشکالات موجود در سامانه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه، گفت: مدیران و در رأس همه ریاست محترم دانشگاه بر همه اشکلات وارده در گزارش‌های واصله از واحدها و دانشجویان عزیز واقف بوده و با هماهنگی با متخصصین این سامانه‌ها در حال عیب‌یابی و جاگذاری سیستم در نظام مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با طبقه‌بندی این اشکالات در چهار دسته اشکالات ناشی از داد‌ه‌های ناهمگن و نامنظم موجود در سیستم های غیرمتمرکز واحدهای دانشگاهی، زمان‌بر بودن بومی‌سازی سامانه با سازمان علمی آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و عدم آشنایی همکاران واحدها با سامانه جدید و از همه مهم‌تر اثرات ناشی از جابجایی تقویم آموزش عالی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: بسیاری از همکاران هنوز توقع دارند مدیریت اقدامات در دو بخش درون واحدی توسط سامانه‌های غیریکپارچه و مکاتبات رسمی بین واحدها و سازمان مرکزی انجام شود. این در حالی است که با رفع اشکالات موجود بسیاری از فعالیت‌ها و اشتباهات فعلی موجود در مدیریت علمی و پژوهشی دانشگاه برای همیشه به صفر خواهد رسید و فعالیت‌های جدیدی متناظر با سازمان جدید مدیریتی بدون هرگونه خطا به وجود خواهد آمد.

دکتر طهماسب کاظمی خاطرنشان کرد: همکاران محترم به منظور رفع مشکلات موجود، مواردی را که در سیستم با آن روبرو می‌شوند با دلسوزی به مدیران مربوطه منتقل کنند تا شاهد تولد دوباره دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان یکپارچه داده ها و اطلاعات و شبکه هوشمند علمی- آموزشی باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری همکاران ذیربط سامانه، اشکالات جزئی مورد اشاره هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با تبیین مزیت های اصلی تبدیل شدن دانشگاه به شبکه واقعی از طریق سامانه‌های جدید، اظهار داشت: سامان‌دهی، نظارت و رصد دقیق وضعیت دانشگاه و برنامه‌ریزی مطلوب و متناسب با واقعیات در تمامی حوزه ها از نتایج بکارگیری این سامانه‌هاست و با تکمیل زنجیره این سامانه‌ها چرخه میرایی سازمان که در اثر نظام بروکراتیک و سنتی اداره دانشگاه به وجود آمده بود، رفع شده و دانشگاه وارد فاز جدیدی از رشد و بالندگی خود خواهد شد.

دکتر طهماسب کاظمی به رصد مستمر و روزانه ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت موجود تمامی واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: پیگیری مسائل دانشجویان، اساتید و کارکنان یکی از دغدغه های مهم رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی است و برگزاری این جلسات نیز به همین منظور و با هدف تبادل نظرات، احصاء مسائل و پیگیری در جلسات هیأت رئیسه در واحدهای مختلف در سطح کشور تشکیل می‌شود.

در ادامه این جلسه، مدیران گروه‌های آموزشی به نمایندگی از استادان و جمعی از کارکنان دانشگاه مسائل، مشکلات، مطالبات و پیشنهادات خود را جهت پیگیری از سوی هیأت رئیسه دانشگاه مطرح کردند و طی گفتگوهای چندساعته مسائل و مشکلات جاری و صنفی همکاران و راهکارهای پیشنهادی آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین دکتر طهماسب کاظمی به همراه دکتر حامد زارعی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک از مجتمع مدارس سما و حوزه‌های ستادی و خدمات آموزشی واحد بازدید کرده و از نزدیک با دانشجویان، کارکنان و اساتید گفت وگو کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *