فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
خاکی صدیق

طراحی سوالات امتحانات پایان ترم به تعداد دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها

  • اسفند ۱۷, ۱۳۹۹

طراحی سوالات امتحانات پایان ترم به تعداد دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از شخصی‌سازی سوالات امتحانات پایان ترم در ایام آموزش‌های الکترونیکی خبر داد و گفت:‌ در امتحانات پایان ترم گذشته، برخی از دانشگاه های کشور به تعداد دانشجویان سوال طراحی کردند که اقدام مناسبی بود. 

علی خاکی صدیق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در ۲ ترم گذشته، اظهار داشت: نحوه ارزیابی، سنجش و امتحان گیری از دانشجویان در ترم های الکترونیکی باید با ترم های حضوری متفاوت باشد. تفاوت ها هم در این زمینه احصا و بنا بر این گذاشته شده بود که ارزیابی ها نباید فقط به امتحان پایان ترم یا میان ترم خلاصه شود بلکه ارزیابی ها باید در طول ترم تحصیلی و به صورت مستمر صورت گیرد.

وی نحوه برگزاری امتحانات را به سلیقه و هنرمندی اعضای هیات علمی مرتبط دانست و افزود: اعضای هیأت علمی، ارزیابی ها را در ترم های گذشته در قالب پروژه هایی در طول ترم، تمرین ها، امتحانات کوچک و طراحی سوال های کتاب باز (open book) انجام دادند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به شخصی سازی امتحانات پایان ترم با بیان اینکه برخی اعضای هیأت علمی به تعداد دانشجویان سوال طراحی کردند، گفت: در ترم گذشته درصدی از اعضای هیأت علمی موفق به شخصی سازی سوال ها شدند و بر اساس گزارش های دریافتی پس از پایان ترم،‌ اکثر اعضای هیأت علمی با وجود زحمات زیادی که شخصی سازی سوال ها دارد، این اقدام را انجام دادند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: شخصی سازی امتحانات پایان ترم به صورت سراسری در دانشگاه پیام نور و دانشگاه های خوب و متوسط دولتی توسط بسیاری از اعضای هیأت علمی صورت گرفته است.

الکترونیکی شدن ۹۸ درصد دروس تئوری

خاکی صدیق در ادامه این گفت و گو به گزارش گیری های دریافتی از دانشگاه ها در خصوص آموزش های الکترونیکی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش های دریافتی از نظرسنجی ۲۲۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی شامل ۷۸ دانشگاه متمرکز دولتی همچنین دانشگاه های علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و پیام نور، بیش از یک میلیون دانشجو و بیش از ۷۱ هزار استاد دانشگاه، عضو هیأت علمی یا مدرس در این نظرسنجی شرکت کردند.

به گفته معاون وزیر علوم، بر اساس این یافته ها، ۹۸ درصد کلاس های نظری به صورت تمام الکترونیک در ترم نخست کرونایی برگزار و ۷۷ درصد کلاس های عملی به صورت الکترونیکی ارایه شد. همچنین حدود هفت درصد دروس هم به صورت آفلاین بود که البته این روش مدنظر وزارت علوم نیست و اولویت با برگزاری کلاس های آنلاین است.

وی با اشاره به رضایت دانشجویان از برطرف شدن مشکلات آموزش الکترونیکی، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از این نظرسنجی دانشگاه ها به رضایت ۸۰ درصدی دانشجویان از برطرف شدن مشکلات زیرساختی و اینترنت اشاره دارد. با این حال در برخی دانشگاه ها،‌ این آمار کمتر بود و دانشجویان ابراز نارضایتی کرده بودند.

خاکی صدیق دلیل نارضایتی دانشجویان را ناکافی بودن زیرساخت تعدادی از دانشگاه ها و البته استادانی دانست که به خوبی نمی توانستند از نرم افزارهای الکترونیکی برای آموزش ها استفاده کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: برخی از عوامل نارضایتی هم خارج از حوزه وزارت علوم و شامل قطعی کلاس های آنلاین به دلیل مشکلات شبکه اینترنت بود. البته این مشکلات در نخستین ترم کرونایی بیشتر از ترم نخست سال تحصیلی جاری بود. در ترمی که گذشت به دلیل همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکلات کمتری میان راه وجود داشت و ارایه اینترنت های رایگان و سایر خدمات در پیشبرد آموزش های مجازی موثر بود.

به گفته این مسوول وزارت علوم، وزارتخانه به دلیل بررسی نقاط قوت و ضعف از وضعیت برگزاری کلاس های اینترنتی،‌ یک بار در پایان ترم دوم سال تحصیلی گذشته و یک بار هم در پایان نیمسال نخست سال تحصیلی جاری از دانشجویان و دانشگاه ها نظرسنجی به عمل آورده است.

سومین ترم کرونایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی کشور از اواسط بهمن ماه آغاز شده و برخی دانشگاه های غیردولتی هم ترم دوم سال تحصیلی جاری را از اواسط اسفندماه آغاز کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *