فروردین ۹, ۱۴۰۳

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر از طراحی و پیاده‌سازی سیستم کنترل کیفی بیسکوئیت در این دانشگاه خبر داد.

  • اسفند ۱۶, ۱۳۹۹

مهدی نصری  از طراحی و پیاده‌سازی سیستم کنترل کیفی بیسکوئیت در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر خبر داد و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراحل تولید هر محصولی کنترل کیفیت است و امروز با پیشرفت صنعت کنترل کیفیت، بسیار دقیق‌تر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی افزود: از طرفی کشورمان برای رشد در صنعت خود و رقابت با تولید‌کنندگان خارجی نیاز به توسعه و هوشمند‌سازی در بخش کنترل کیفیت دارد که البته تا قبل از ظهور بینایی ماشین، بسیاری از بحث‌های کنترل کیفیت با حس‌گرهای موجود در آن زمان قابل اندازه‌گیری نبود.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت: اکنون سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه بینایی ماشین و یادگیری ماشین در جهان صورت می‌گیرد و این دو می‌توانند در آینده جهان به شکل چشمگیری تأثیر‌گذار باشند.

نصری اظهار کرد: بیسکوئیت یکی از تولیدات کشورمان است که به سراسر جهان صادر می‌شود و این صنعت با چالش‌هایی مانند کنترل کیفی مواجه بوده که یکی از چالش‌های موجود در بحث کنترل کیفیت بیسکوئیت است که برخی از بیسکوئیت‌ها به شکل ناقص یا معیوب از خط تولید بیرون می‌آیند، چالش‌ دیگر کارخانه‌های بیسکوئیت‌سازی این است که میزان پخت بیسکوئیت‌ها در هر سری پخت، متفاوت است و همین امر باعث می‌شود کیفیت محصولات تولیدشده همیشه به یک شکل نباشد.

وی ادامه داد: به همین منظور وحید چرخابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر  برای رفع این دو چالش با استفاده فناوری بینایی ماشین، سیستمی طراحی و پیاده‌سازی کرد تا بتواند بیسکوئیت‌های معیوب را تشخیص دهد و میزان پخت بیسکوئیت را به اپراتور گزارش دهد.

چرخابی نیز در گفت‌وگو با آنا با توجه به طراحی و پیاده‌سازی سیستم کنترل کیفی بیسکوئیت بیان کرد: برای حل مسئله موجود با نصب دوربین در خط تولید بیسکوئیت و استفاده از فضای رنگی HSV و کانتورها، به‌خوبی بیسکوئیت‌های معیوب از سالم تشخیص داده شد که می‌تواند تأثیر‌ بسزایی در بالابردن کیفیت بیسکوئیت‌های تولیدی داشته باشد.

این دانشجوی مبتکر بیان کرد: با پیاده‌سازی این سامانه در خط تولید یکی از برندهای معتبر تولید بیسکوئیت، امکان اجرای این طرح در سایر خطوط تولید نیز وجود خواهد داشت و علاوه بر این تنظیم پارامترهای آن هم به‌راحتی امکان‌پذیر است.

مکاترونیک دانش میان‌رشته‌ای و ترکیبی از رشته‌های مکانیک، الکترونیک، کنترل و آی‌تی و بینایی ماشین است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *