فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
دکتر اقراریان

دکتر اقراریان: دانشگاه باید به ماموریت و رسالت خود که همان دانشگاه اجتماعی و مساله محور است توجه و اهتمام داشته باشد

  • اسفند ۱۶, ۱۳۹۹

امروزه در دنیا نقش اندیشکده ها در سیاست سازی ، طراحی الگوهها و مدلها بسیار برجسته است /امروز دانشگاههایی که در تهران قرار دارند به عنوان یک سرمایه بسیار ارزشمند می توانند در خدمت فعالیت های حکمرانی کلان شهر تهران قرار بگیرند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در حاشیه برگزاری وبینار حکمرانی شهری تاکید کرد: امروزه در دنیا نقش اندیشکده ها در سیاست سازی ، طراحی الگوهها و مدلها بسیار برجسته است.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، دکتر مهدی اقراریان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در حاشیه برگزاری چهارمین وبینار حکمرانی شهری با تاسی به فرمایشات حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه مبداء تحولات است، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم در کشور تحولی ایجاد کنیم دانشگاه باید به ماموریت و رسالت خودکه همان دانشگاه اجتماعی و مساله  محور است توجه و اهتمام داشته باشد.

 وی افزود: جمع زیادی از مدیران کشور تربیت یافته گان دانشگاه هستند وامروز انقلاب اسلامی در یک مرحله خاصی قرار گرفته است که با این امر از نظام سازی اسلامی و حرکت از نظام سازی اسلامی به سوی دولت اسلامی در حرکت است.

اقراریان درخصوص نقش دانشگاه در شکل گیری دولت اسلامی ، اذعان داشت:رهبر معظم انقلاب فرایند پنجگانه ای برای کشور طراحی و تبیین کردند، گام اول انقلاب اسلامی با محوریت مردم و هدایت امام راحل (ره) در سال ۱۳۵۷ اتفاق افتاد و این اتفاق در یک جغرافیایی به نام « ایران »شکل گرفت که  بیش از انقلاب اسلامی بر اساس روابط و نظام طاغوت بود ،در گام دوم ما از انقلاب اسلامی باید حرکت کنیم به سمت نظام اسلامی و در این نقطه، حکمرانی معنا و تجلی پیدا می کند.

ما برای اداره کشور نیازمند به حکمرانی در عرصه های مختلف: اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر حوزه ها یی که زندگی مردم با آن درگیر هست می باشیم و این حکمرانی نیازمند به یک نقشه راه است، این نقشه راه قرار است با مشارکت دانشگاهها  تولید شود یعنی دانشگاهی که مسائل اجتماع برایش در اولویت اول قرار دارد و قرار است دانشگاه حل این مسائل را با کمک متولیان امر ، اندیشمندان و اساتید خود در هر یک از حوزه های گوناگون حل و فصل کند.

*تمدن نوین اسلامی به نیازهای مادی و معنوی بشر توامان پاسخ میدهد

اقراریان تصریح کرد:  ما در گام سوم به سمت دولت اسلامی و در گام چهارم از دولت اسلامی به جامعه اسلامی و در نهایت به تمدن نوین اسلامی دست خواهیم یافت  وتمدن نوین اسلامی به نیازهای مادی و معنوی بشر توامان پاسخ میدهد.

وی افزود: البته در هریک از مراحل توفیقاتی داشته ایم  اما تا به امروز مسائل مختلفی در کشور است که آنطور که باید بایسته و شایسته است نتوانستیم برای آن پاسخی ارائه کنیم. برای مثال: نقشه راه ما در حوزه اقتصادی و حکمرانی اقتصادی چیست؟ ما سالها ی سال درگیر تورم و کاهش ارزش پول ملی هستیم، پاسخ به هریک از این مسائل را چه کسی باید بدهد؟

در حوزه شهری با چالش هایی مانند: ترافیک، آلودگی هوا، محیط زیست در سطح کشور مواجه هستیم و همچنین مسائل حاشیه نشینی، کودکان کار، اعتیاد، طلاق، زندانیان جزء مسائل اجتماعی هستند که هر یک از این موارد را دانشگاه می تواند  به عنوان یک مساله به آن بپردازد.

وحدت حوزه و دانشگاه برای پیشیرد اهداف انقلاب اسلامی  یک امر بسیار راهبردی است

معاون فرهنگی دانشجویی واحد تهران مرکزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه گام دوم انقلاب اسلامی؛ خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است، گفت: ما در فضای ۴۰ ساله دوم انقلاب قرار گرفتیم وبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راهی است که با نگاهی آسیب شناسی نسبت به گذشته و حال تلاش می کند افق پیش روی کشور را طراحی و تبیین نماید.

اقراریان با اشاره به چشم انداز ایران-۱۴۰۴ ، تصریح کرد: آیا  ما در رسیدن به اهداف ایران-۱۴۰۴ موفق بودیم؟ به نظر می آید اگر قرار است نقشه راه و چشم اندازی برای کشور در افق پیش رو طراحی شود این نقشه راه باید با مشارکت حداکثری نخبگان جامعه باشد. و این نخبگان جامعه افرادی هستند که در حوزه های علمیه و در دانشگاهها در کنار هم قرار دارند، از همین منظر است که وحدت حوزه و دانشگاه برای پیشیرد اهداف انقلاب اسلامی  یک امر بسیار راهبردی است  و البته پاسخ به نیازها و مسائل کشور را بر اساس اسلام ناب محمدی که حضرت امام (ره)  از آن نام میبرند دنبال کنیم.

*همکاری بین مجموعه های اندیشکده ها با دانشگاهها در کشورکمک می کند دانشگاه از آن رویکرد سنتی خود خارج شود و به سمت رویکرد جدیدی که مبنی بر پاسخ به نیازهای محیط پیرامون وجود دارد بپردازد

*دانشگاه باید به سمتی برود که نظام مسائل را احصاء کند

امروز در دنیا نقش اندیشکده ها در سیاست سازی ، طراحی  الگوهها و مدلها بسیار برجسته است.در کشور ما در سالیان گذشه اندیشکده های بیرون از محیط دانشگاه شکل گرفته است  و البته اندیشکده ها و پژوهشکده هایی نیز در دل دانشگاهها داریم.  به نظر می آید همکاری بین مجموعه های اندیشکده ها با دانشگاهها در کشورکمک می کند دانشگاه از آن رویکرد سنتی خود خارج شود و به سمت رویکرد جدیدی که مبنی بر پاسخ به نیازهای محیط پیرامون وجود دارد بپردازد.

وی درادامه با اشاره به امضا تفاهم نامه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با شورای عالی استانها ، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه با این نگاه منعقد شد که دانشگاه می تواند در حوزه مدیریت شهری وارد شود، در همین راستا ما در پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی واحد تهران مرکزی و همکاری اندیشکده حکمرانی تهران  یکی از موضوعاتی که مردم در اجتماع با آن درگیر هستند را به عنوان یک سر فصل جدی در نظر گرفتیم و تحت عنوان « سلسله وبینارهای حکمرانی شهری» به آن میپردازیم. سلسله وبینارهایی که می تواند: نظام مسایل را احصاء کند و همچنین  فضای بیشتری را برای ایجاد تعامل و ارتباط موثر بین نخبگان درون و بیرون دانشگاه  در جهت پاسخ به مسائل شهری ایجاد کند.

اقراریان در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه یکی از رسالت های مهم دانشگاه  ایجاد فضای تضارب است،گفت: اگر بخواهیم در فضای ایده پردازی، خلاقیت و  نوآوری وارد شویم  باید تضارب آرا ایجاد کنیم. از طریق تضارب آرا الگوهایی را برای اداره مسائل کشور  ترسیم نماییم.

اقراریان تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران باید برای بهبود و ارتقاء سطح زندگی شهروندان تهرانی تلاش کند ، پیشنهاداتی  را به کسانی که در حوزه جغرافیای شهری تهران مسئولیت دارند بدهد و البته این رسالت متعلق به همه دانشگاهها در سطح کشور است.

امروز دانشگاههایی که در تهران قرار دارند به عنوان یک سرمایه بسیار ارزشمند می توانند در خدمت فعالیت های حکمرانی کلان شهر تهران قرار بگیرند وبرای چالش های پیش رو راه حل های علمی اراده دهند.این اتفاق می تواند برای سایر واحدهای به عنوان الگو در جهت بهره در نظام مسائلی که آن استان و آن شهر با آن مواجه است  بهره برداری شود.

معاون فرهنگی دانشجویی واحد تهران مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اولین رویداد ملی کرسی های آزاداندیشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دبیرخانه برگزاری این رویداد در سطح کل کشور است و  ما تلاش میکنیم که  فضای گفتمانی توام با عقلانیت و گفتگو را با سلایق مختلف در فضای دانشگاه جاری و ساری نماییم تا دانشگاه بتواند در دهه دوم انقلاب اسلامی به آن جایگاه اصلی خود که همان تمدن نوین اسلامی است دست یابد.همه این اقدامات در کنار یکدیگر منجر به این می شود که دانشگاه و نخبگان دانشگاهی  در تمام عرصه های: اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ، دفاعی و .. یک الگو برای برای جامعه باشند و همچنین دانشگاه را تبدیل به دانشگاه مساله حل کن تبدیل می کنند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *