فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
دانشگاه آزاد اسلامی | لوگو

تبیین خدمات مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق/ رسالت مهم دانشگاه پرورش جسم و روان دانشجویان است

  • اسفند ۱۴, ۱۳۹۹

مسئول مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق به ارائه خدمات این مرکز مشاوره دانشگاهی پرداخت.

مرضیه پورصالحی، مسئول مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اهمیت موضوع سلامت جسم و روان در دانشگاه‌ها اظهار کرد: مرکز مشاوره واحد امین ذیل معاونت فرهنگی و دانشجویی به ارائه خدمات تخصصی اعم از «جلسات روانشناختی رایگان (حضوری و تلفنی) ویژه دانشجویان، دانشگاهیان و خانواده‌های آنان» و «تولید محتوای تخصصی الکترونیک در قالب بروشور، نشریه و… جهت توانمندسازی دانشجویان» می‌پردازد.

وی افزود: «اجرای طرح کلان پایش سلامت روان دانشجویان» «نظارت تخصصی بر فعالیت کانون‌های علمی، فرهنگی و دانشجویی روانشناسی»، «برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین ویژه دانشجویان  و دانشگاهیان» و «تشکیل گروه همیاران دانشجو در سطح دانشگاه در جهت استفاده از پتانسیل دانشجویان در ارتقا و توانمندسازی سلامت روان دانشجویان و دانشگاهیان» از دیگر اقدامات مرکز مشاوره واحد تهران شرق است.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق عنوان کرد: وجود افراد سالم، یکی از شرایط اساسی برای رشد یک جامعه به شمار می‌رود. همچنین جامعه‌ای که به سلامت جسم و روان اعضای خود توجه کند، علاوه بر عدم صرف هزینه‌های درمانی، انسان‌های سالمی پرورش می‌دهد که خود ضامن پیشرفت آن جامعه هستند.

پورصالحی ادامه داد: در اساس­نامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت نه‌تنها عدم بیماری یا معلولیت، بلکه حالت بهینه خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است. مفهوم سلامت روانی نیز چیزی فراتر از عدم اختلال­‌های روانی و دربرگیرنده خوب بودن ذهنی، ادراک خودکارآمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی میان‌نسلی و خودشکوفایی توانمندی­‌های بالقوه فکری و هیجانی است.

وی بیان کرد: سیستم‌های موجود در هر جامعه بنا به مقتضیات خاص متقاضیان خود، می‌توانند در ارتقای سلامت روان افراد نقش داشته باشند. در این راستا، دانشگاه‌ها در جایگاه یکی از خرده سیستم‌های جوامع به منزله مهد علم شناخته شده‌اند که مسئولیت پرورش و تربیت بخشی از گردانندگان اجتماع را برعهده دارند و بیش از همه نیازمند افرادی هستند که از همه جوانب بتوانند زمینه رشد آن‌ها را فراهم کنند.

رسالت مهم دانشگاه پرورش جسم و روان دانشجویان است

مسئول مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق خاطرنشان کرد: دانشجویان به‌عنوان مهم‌ترین عنصر دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، به طوری که تمام تمهیدات در جریان برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در نهایت به آن‌ها منتهی می‌شود. چرا که آماده‌سازی و ایجاد صلاحیت‌های لازم در دانشجویان برای ورود به اجتماعی که خود سازنده آن خواهند بود، هدف نهایی آموزش عالی است؛ در واقع در این روند هر چه به مسائل مربوط به آن‌ها بیشتر توجه شود ساختار آتی اجتماع از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود.

پورصالحی ادامه داد: یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد رضایت‌بخش دانشگاه وجود دانشجویان موفق به‌عنوان متقاضیان آن است و رسالت مهم دانشگاه پرورش جسم و روان دانشجویان یعنی تربیت آن‌هاست. لذا باید به سلامت جسم و روان آن‌ها به طور همزمان توجه شود، چرا که بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی موجب عملکرد ضعیف آن‌ها می‌شود و اختلالات روانی گوناگونی در اثر غفلت از آن بر جای می‌ماند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *