فروردین ۹, ۱۴۰۳
دانشگاه آزاد | سردر

نحوه پذیرش استعدادهای درخشان در دانشگاه آزاد اسلامی

  • اسفند ۱۴, ۱۳۹۹

دانشجویان برتر و بااستعداد دانشگاه‌ها برای پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی می‌توانند از ضوابط پذیرش استعدادهای درخشان در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند. 

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی همانند سایر دانشگاه‌ها در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری از میان متقاضیان استعدادهای درخشان دانشجو می‌پذیرد.

فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی که متقاضی پذیرش در دوره کارشناسی ارشد هستند، باید شرایط لازم را داشته باشند. یکی از این شرایط در نظر گرفته شده میزان معدل داوطلبان است. متقاضیان رشته‌هایی غیر از علوم انسانی باید حداقل معدل ۱۶ و رشته‌های علوم انسانی باید معدل ۱۷ داشته باشند.

۱۰ درصد ظرفیت پذیرش به استعدادهای درخشان اختصاص می‌یابد. متقاضیان تا ۳ سال پس از فارغ‌التحصیلی فرصت دارند که برای پذیرش بر اساس استعدادهای درخشان اقدام کنند. البته در این میان الزام تجانس رشته وجود دارند که داوطلبان باید به آن توجه کنند یعنی امکان پذیرش فقط در رشته‌های متجانس با دوره کارشناسی وجود دارد. در غیر این صورت امکان پذیرش وجود ندارد.

متقاضیان دوره کارشناسی ارشد باید در سنوات مجاز تحصیل خود را به پایان برسانند البته ترم تابستان و مرخصی بدون احتساب در سنوات جزء نیمسال‌های تحصیلی محسوب نمی‌شود. سنوات مجاز برای دوره کارشناسی پیوسته ۱۰ نیمسال و دوره کارشناسی ناپیوسته ۶ نیمسال است.

دانش‌آموختگان ممتاز سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور نیز در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند درخواست پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه دهند.

پذیرش استعدادهای درخشان در دوره دکتری

فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد نیز می‌توانند با استفاده از ضوابط آیین‌نامه استعدادهای درخشان در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شوند. بر اساس دستورالعمل دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه دانش‌آموختگان رشته‌های دامپزشکی باید معدل ۱۷، رشته‌های علوم انسانی معدل ۱۸,۵ و سایر رشته‌ها معدل ۱۷.۵ داشته باشند.

متقاضیان بر اساس معدل، رتبه‌بندی و متناسب با ظرفیت پذیرش برای هر کدرشته‌محل به مصاحبه دعوت می‌شوند. امتیاز نهایی هر داوطلب بر اساس سوابق پژوهشی و آموزشی اختصاص می‌یابد. مصاحبه داوطلبان بر اساس شیوه‌نامه اجرایی دانشگاه انجام می‌شود و ملاک سنجش نهایی قرار می‌گیرد.

نمره پایان‌نامه فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد باید حداقل ۱۸,۵ باشد. این شرط برای همه رشته گرایش‌ها یکسان است. متقاضیانی که ارزیابی پایان‌نامه‌شان به‌صورت توصیفی باشد درصورتی‌که درجه عالی کسب کرده‌اند می‌توانند در دوره دکتری پذیرش شوند.

متقاضیان استعدادهای درخشان در دوره دکتری باید تقاضای پذیرش در رشته‌ای متجانس با رشته دوره کارشناسی ارشد داشته باشند در غیر این صورت امکان پذیرش وجود ندارد.

داوطلبان دوره دکتری برای حضور در مصاحبه باید نسخه‌ای از فایل مقالات و تولیدات علمی چاپ‌شده در مجلات ISI یا مجلات علمی-پژوهشی فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان داخلی یا خارجی یا ISC ارائه دهند.

متقاضیان باید در سنوات مجاز تحصیل خود را به پایان برسانند مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ۶ نیمسال است. ترم تابستان و مرخصی بدون احتساب در سنوات جزء سنوات تحصیلی دانشجویان حساب نمی‌شود.

امکان پذیرش پژوهشگران جوان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی

بر اساس مصوبه هفتاد و دومین جلسه شورای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه آزاد اسلامی؛ برای ایجاد وحدت رویه در پذیرش استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز در دانشگاه آزاد اسلامی، تمامی آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوط به پذیرش بدون‌آزمون استعدادهای برتر برای ورود به دوره‌های تحصیلی بالاتر، با توجه به آخرین مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه آزاد اسلامی و اساسنامه و آیین‌نامه‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان تجمیع می‌شوند.

پرونده استعدادهای برتر متقاضی استفاده از تسهیلات استعدادهای درخشان از سوی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان تشکیل و پس از راستی آزمایی و امتیازدهی پرونده‌های حائز شرایط در شورای هدایت مطرح می‌شود. مصوبات شورای هدایت درباره پذیرش متقاضیان یا انجام مصاحبه علمی به مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی ابلاغ خواهد شد تا نسبت به انجام فرآیند مصاحبه، صدور سند پذیرش و معرفی‌نامه به واحد دانشگاهی اقدام شود.

به‌صورت کلی فرآیند ثبت نام و پذیرش فارغ‌التحصیلان ممتاز برعهده مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *