فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
لابی دانشگاه

پاسخ مسئولان یک دانشگاه غیرانتفاعی به انتقادات دانشجویان

  • بهمن ۲۱, ۱۳۹۹

درپی انتشار گزارشی از مشکلات دانشجویان موسسه غیرانتفاعی پارس، در سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران، مسئولان این موسسه در قالب نامه‌ای به ابهامات، سوالات و مشکلات مطرح شده در این گزارش پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، در متن پاسخ مسئولان دانشگاه غیرانتفاعی پارس به مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی دانشجویان این دانشگاه که در قالب گزارشی روز گذشته و با عنوان “کاسبان علم در برخی موسسات غیرانتفاعی به‌دنبال چه هستند؟!” بر روی خروجی ایسنا منتشر شد، آمده است:

” خبرگزاری محترم ایسنا

 با سلام و آرزوی توفیق

احتراماً بازگشت به خبر منتشر شده توسط آن خبرگزاری محترم در مورد موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس در روز دوشنبه ۲۰ بهمن۱۳۹۹ باستحضار می‌رساند موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس از دانشگاه‌ها و موسسات سطح یک کشور بر اساس نظام رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۴ می‌باشد. این موسسه دارای ۴ ساختمان مستقل با کاربری مصوب اداری و آموزشی (و نه با کاربری مسکونی) شامل ۴۴ کلاس درس، ۱۲ آتلیه و کارگاه های متعدد شامل کارگاه ساخت طلا و جواهر، کارگاه گوهرشناسی و گوهر تراشی، کارگاه طراحی صنعتی، ۲ کارگاه الگو و دوخت، کارگاه طراحی، کارگاه چاپ، ۲ سایت کامپیوتری کاملاً مجهز به نرم‌افزارهای گرافیکی، آزمایشگاه فیزیک، کتابخانه و مرکز اسناد مجهز به کتابخانه الکترونیکی با بیش از ده هزار جلد کتاب و نشریات تخصصی می‌باشد.

مهم‌ترین هدف این موسسه تامین کیفیت برتر آموزشی بوده و به همین دلیل فارغ‌التحصیلان این موسسه در حال حاضر در بهترین دانشگاه‌های دنیا از جمله پلی تکنیک میلان، دانشگاه Texas A&M، پلی تکنیک فلورانس، دانشگاه آلبرتا کانادا، دانشگاه یوتا آمریکا و…. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال ادامه تحصیل می‌باشند. آن دسته از فارغ التحصیلانی هم که علاقمند به ادامه تحصیل در این ایران بوده‌اند، در کنکورهای ورودی مقاطع بالاتر افتخارات زیادی را کسب نموده‌اند که در وبسایت موسسه قابل مشاهده است. بر اساس اطلاعات اخذ شده از آمارهای سازمان سنجش آموزش کشور در مرحله انتخاب رشته‌های کارشناسی ارشد پس از یک یا دو دانشگاه دولتی معتبر، موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس انتخاب اصلی داوطلبان کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف بوده است که نشان دهنده سطح علمی و کیفیت آموزشی برتر این موسسه می‌باشد.

کلیه اساتید دانشگاه پارس از اساتید برگزیده دانشگاه‌های سطح یک ملی و بین‌المللی می‌باشند. به عنوان یک اصل کلی در این موسسه، اساتیدی که در هر درسی دعوت می‌گردند باید در آن موضوع متخصص‌ترین و توانمندترین باشند. تا آنجا که شهرت این موسسه به عنوان دانشگاه اساتید برتر در تمام کشور و در جامعه تخصصی معماری و هنر شناخته شده است. به عنوان یک اصل کلی از تمامی اساتید خواسته می‌شود که باید هر آنچه در برنامه درسی پیش‌بینی شده تماماً به دانشحویان تدریس شود و این ادعا که بعضی دروس بدلیل مجازی بودن بطور کامل اجرا نشده است و یا این که تعداد جلسات کمتر از تعداد جلسات موظف می‌باشد کاملاً برخلاف رویه‌های آموزشی موسسه بوده و در بسیاری موارد تعداد جلسات درس (حتی در نیمسال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا و برگزاری دروس بصورت الکترونیکی) بیش از ۱۶ جلسه بوده است. ادعای آنکه سیستم آموزش مجازی در بعضی دروس از کیفیت مناسب برخودار نبوده اساساً از طرف دانشجویان مصاحبه شونده نادرست و اتهام بزرگی به اساتید محترم این موسسه است که با تلاشی که محدودیت ساعت نداشته است علاوه بر ساعت موظف کلاس پاسخگوی دانشجویان بوده‌اند.

کلیه دروس در تمامی رشته‌ها بر اساس برنامه‌های مصوب وزارت علوم ترم به ترم ارائه می‌شود و سر فصل‌های وزارت علوم به صورت کامل و حتی فراتر از آن توسط اساتید برجسته تدریس می‌گردد و ادعای گفته‌های برخی دانشجویان در این گزارش مبنی بر عدم تشکیل کامل کلاس‌ها واقعاً باعث شگفتی بسیار است. به عنوان وظیفه‌ای که از سوی موسسه به عهده تمامی اساتید گذاشته می‌شود تعداد جلساتی که در یک ترم برای دانشجویان برگزار می‌گردد ۱۶ جلسه است و کلیه کلاس ها بر اساس ساعات تعریف شده و بر اساس تعداد واحد درسی تشکیل می‌گردد. قرارداد اساتید برای یک ترم بر اساس۱۶ جلسه تدریس ( و نَه سه ماه) می‌باشد و بر اساس قرارداد حق التدریس ایشان هیچ استادی حق ندارد تعداد کلاس‌های درس او در یک نیمسال کمتر از این تعداد باشد.

بر اساس آمار موجود تعداد جلسات کلاس‌های برگزار شده در نیمسال اخیر بیش از تعداد کلاس‌های موظف دروس بوده و برای دروس عملی نیز در نیمسال گذشته از تاریخ ۱۸ خرداد که مجوز برگزاری کلاس‌های عملی توسط ستاد مقابله با کرونا صادر گردید، تا پایان شهریور ماه کلیه کلاس‌های عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی تکمیل گردیده است و این رویه در تمامی نیمسال‌ها انجام شده و همچنان انجام خواهد شد.

در مطالب بیان شده به عدم پرداخت حق‌الزحمه اساتید اشاره شده است. به عنوان یک رویه ثابت حق التدریس اساتید بخصوص در نیمسال های اخیر که دروس به صورت مجازی برگزار می‌شود بطور کامل و حتی بیش از نیمسال‌های گذشته بدلیل وقت بیشتری که اساتید صرف می‌کنند بلافاصله در پایان نیمسال پرداخت شده است. ضمن آن که مبلغ حق التدریس اساتید که در این موئسسه به دلیل جایگاه علمی ویژه اساتید برجسته آن بسیار بیش از مبالغ متداول در سایر موسسات می‌باشد قراردادی مرضی‌الطرفین بین دانشگاه و اساتید است و مطرح ساختن آن توسط یک دانشجوی اخراجی موجب تعجب بسیار می باشد!

سامانه یکپارچه مدیریت آموزش الکترونیک موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس با جامع‌ترین و کامل‌ترین امکانات شامل اتاق گفتگو، آپلود تمرینات، ارسال سوال، برگزاری کلاس مجازی(از طریق نرم افزار ادوب کانکت) می‌باشد که در اختیار دانشجویان و اساتید قرار گرفته است و دسترسی آن از طریق وبسایت موسسه برای همگان قابل مشاهده است. نرم افزار Adobe Connect از نرم افزارهای پیشنهادی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و از جامع‌ترین نرم‌افزارهای موجود می‌باشد که دانشگاه‌های بزرگ کشور مانند دانشگاه تهران و دانشگاه هُنر همگی برای برگزاری کلاس‌های آنلاین از این نرم افزار بهره‌گیری می‌نمایند. علاوه بر این واحد انفورماتیک دانشگاه به تهیه سرور اختصاصی اقدام نموده است که بر اساس اظهارات بسیاری از اساتید، که در سایر دانشگاه‌ها تدریس می‌نمایند، دارای بالاترین کیفیت تصویر و صدا و اتصال اینترنت بوده است. با وجود این امکانات در راستای ارتقاء سطح علمی و آموزشی کلاس‌ها از روش‌های تکمیلی چون فیلم برداری از ارائه دروس و انجام کارهای عملی ،ضبط کلاس اساتید، استفاده از قلم نوری برای تدریس بصورت آنلاین و بسیاری از امکانات دیگر برای برگزاری هرچه بهتر و با کیفیت تر کلاس‌ها فراهم گردیده است. همچنین  پشتیبانی آموزش و انفوماتیک همواره ( و حتی در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل) پاسخگوی دانشجویان و اساتید جهت رفع مشکل بوده و هست. در راستای فراهم ساختن انواع راه‌های ارتباطی برای استفاده حداکثری دانشجویان از کلاس‌ها، از امکانات متفاوت در مناطق گوناگون و از کلیه راه‌های ارتباطی استفاده شد که تجربیات موفقی به خصوص در برگزاری دروس رشته‌های هنری در این مسیر حاصل گردیده است. در همین راستا، دانشگاه امکانات دیگری چون فیلمبرداری همزمان با برگزاری کلاس، بهره‌گیری از نرم افزارهایی چون اسکای روم، ادمودو، زومیت، اسکایپ و ….را نیز ایجاد نمود.

همچنین در خبر منتشر شده در مورد ایجاد رشته در این موسسه مطالبی حقیقتاً تعجب آور بیان شده است! باید مستحضر باشید که ایجاد رشته در این موسسه مانند سایر موسسات صرفاً بر اساس مصوبات دفتر محترم گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رشته‌های اعلام شده در دفترچه سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد که البته پرداختن به این موضوع و ادعای کاملاً نادرست در مورد رشته‌های ایجاد شده در موسسه از سوی یک دانشجوی اخراجی موسسه که خود را در مقام تمامی نهادهای مسئول در آموزش عالی کشور قرارداده است، باعث تعجب و شگفتی است!

متاسفانه دانشجویی که از وی نقل قول شده است طی مکالمات تلفنی و یا مراجعات مکرر با مسئولین دانشگاه همواره به دنبال مطالبات شخصی خویش بوده است. علیرغم همکاری و همراهی با درخواست‌های قابل انجام ایشان و همچنین رسیدگی به مسائل و مشکلات آموزشی وی، نامبرده همواره سعی در دعوت به تجمع دانشجویان و ایجاد فضای ذهنی منفی در دانشجویان و مخالفت با برگزاری کلاس های درس بصورت مجازی داشته اند که تمامی مدارک و تصویر پیام های ایشان در این زمینه موجود است. حتی در امضاهای جمع آوری شده در وبسایت کارزار (که هیچگونه وجاهت قانونی ندارد) تعداد زیادی از اسامی در لیست وجود دارد که اساساً دانشجوی این موسسه نبوده و برخی نیز اصلاً از وجود نام خود در این سایت آگاهی نداشته اند که چندین نفر از این افراد طی نامه هایی اعتراض شدید خویش به این موضوع را به موسسه اعلام نموده اند.

در بخش دیگری از این گزارش مکرراً به شهریه دانشجویان اشاره شده است. جهت اطلاع اعلام می نماید شهریه ثابت برای دانشجویان دانشگاه پارس در هیچ شرایطی و به هیچ عنوان ترم به ترم افزایش نداشته و برای هر ورودی همواره ثابت بوده و هست و صرفاً شهریه متغیر آن هم در همان محدوده تعیین شده در مصوبات وزارت علوم و بسیار کمتر از آن افزایش داشته است. توضیحاً اضافه می نماید در همین نیمسال اخیر حق التدریس اساتید توسط موسسه بر اساس آنچه پیش از کرونا تعهد گردیده بود و حتی در موارد بسیاری بیش از آن (بدلیل صرف وقت بیشتر توسط آنان برای تهیه مطالب بیشتر در فضای مجازی و پاسخ گویی به دانشجویان در تمامی ساعت ها) پرداخت شده است. از سوی دیگر ایجاد زیرساخت های الکترونیکی هزینه‌های بسیار زیادی بر موسسه تحمیل نمود اما در شهریه دانشجویان هیچ تغییری صورت نگرفت.

در خبر منتشر شده به مطلب کذب و کاملاً نادرستی تحت عنوان اهداء ساختمان از سوی شهرداری تهران به موسسه به منزله یک رانت اشاره شده است که به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده است و گفته های این دانشجویان فقط در جهت تخریب وجهه موسسه و شهرداری تهران در نزد افکار عمومی می‌باشد.

در مطالب بیان شده در خبر مذکور به مخالفت با تشکیل انجمن های دانشجویی نیز اشاره شده است. انجمن های علمی، فرهنگی و دانشجویی و کانون های بسیاری چون انجمن علمی مهندسی صنایع، انجمن علمی پارس سیویل، انجمن علمی عکاسی، انجمن تاتر، انجمن موسیقی، انجمن علمی طراحی صنعتی، کانون ادبی، کانون فیلم، کانون محیط زیست و نیز بسیج دانشجویی در موسسه تاسیس گردیده است که فعالیت‌های بسیاری هم در دانشگاه انجام می‌دهند که اطلاعات آن در وبسایت موسسه می باشد. انتشار نشریه دانشجویی پارس سیویل با کیفیت بسیار خوب  و برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های تخصصی و جلسات تخصصی بسیار با حضور صاحب نظران هر رشته توسط انجمن های مذکور، تنها نمونه‌هایی از آن می‌باشد. اطلاعات و مستندات و گزارش‌های بعضی از آن فعالیت‌ها در گزارش عملکرد سالیانه موسسه و نیز وبسایت موسسه قابل مشاهده است.

درخواست تشکیل انجمن‌های علمی و شورای صنفی مطرح شده هرگاه به صورت رسمی به دانشگاه ارائه شده است اقدام لازم برای تشکیل انجمن ها شورای صنفی دانشجویی بعمل آمده است که کلیه مدارک آن و پوسترهای انتخابات آن موجود است.

تشکیل انجمن های دانشجویی و کانون های فرهنگی از عمده ترین فعالیت های بخش فرهنگی دانشگاه بوده است که شرحی از این انجمن ها و کانون ها و فعالیت های آنان در زیر اعلام گردیده است و مستندات آن از جمله پوستر های مربوط به فعالیت های آنان و عکس هایی از مراسم برگزار شده هم (که تفصیل آن در گزارش فعالیت های سالانه موسسه آمده است) ضمیمه این جوابیه گردیده است.

ایجاد آزمایشگاه ساخت دیجیتال موسسه معماری و هنر پارس(پارس آیوکد Pars-IoCAD) جهت انجام تحقیقات پیشرفته و ساخت دیجیتال در زمینه معماری، طراحی لباس، طراحی صنعتی و سایر رشته‌ها از ویژگی‌های اختصاصی موسسه می‌باشد. با ایجاد این فضای فیزیکی و کارگاهی و فراهم ساختن امکانات ساخت دیجیتال برای دانشجویان با استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند دستگاه چاپگر سه بعدی (۳D Printer) و برش لیزری (Laser Cutter) و چاپگرهای پیشرفته (۳D Plotter) امکان تحقق فرایندهای ساخت دیجیتال در کلیه رشته ها و شرایط لازم برای ساخت دیجیتال طراحی های پیشرفته در تحقیقات اساتید، طرح های دانشجویی و پایانه نامه های دانشجویان فراهم گردیده است. مجموعه پارس آیوکد (Institute of Computation Aided Design) با توجه به اهمیت توسعه و پیشرفت دانش درزمینه فرایندهای طراحی و ساخت دیجیتالی، هم راستا با سیاست های کلی موسسه معماری و هنر پارس ایجاد شده است. این مجموعه با در اختیار داشتن کارگاه ساخت دیجیتال (Fablab) فضایی مناسب برای تحقق ایده ها و طرح های خلاقانه، امکان ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور برجسته ترین اساتید این زمینه را فراهم ساخته است.

دپارتمان امور اجرایی و فرهنگی دانشگاه با عنوان “دکا پارس DECAD PARS” با هدف مشارکت دانشجویان در فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری به منظور جذب استعدادها، پرورش خلاقیت ها و توانمندی ها و افزایش تجربیات عملی دانشجویان و همچنین ارتقا ارزش ها و باورهای درونی آنان در موسسه ایجاد گردیده است. با توجه به جایگاه ویژه موسسه در توسعه و پیشرفت معماری و هنر کشور و با توجه به اهمیت فرهنگ و نقش اِنکار ناپذیر فعالیت‌های فرهنگی جانبی دانشجویان به عنوان آموزش های ضمن تحصیل، دپارتمان فرهنگی-اجرایی موسسه معماری و هنر پارس با عنوانِ “دِکـــاپــارس ” این امکان را فراهم نموده است تا با حضور موثر دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته های مختلف فعالیت های فرهنگی-هنری متعددی در موسسه انجام شود که گزیده ای از آن به شرح زیر است:

۱- برگزاری سخنرانی‌های تاثیر گذار توسط افراد برجسته چون هادی تهرانی، فرهاد احمدی، احمد علیپور و بسیاری دیگر با عنوان دکا تاک(که تصاویری از آنها به پیوست تقدیم گردیده است.)

· برگزاری مسابقه پل های ماکارونی در مقیاس ملی

· برگزاری دوره های آزاد آموزشی دانشجویی

· برگزاری سخنرانی های نوآورانه کوتاه و تاثیرگذار تحت عنوان تدکس پارس (TEDx Pars)

· برگزاری بازدیدهای علمی-فرهنگی دانشجویی از پروژه های معماری و مهندسی و نمایشگاه های هنری

· ارتباط با نهادهای فرهنگی مانند فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و انجمن های هنرهای تجسمی.

· برگزاری نمایشگاه از آثار اساتید و دانشجویان

· شرکت در کنفرانس های ملی و بین المللی به عنوان حامی مادی و معنوی جهت تبادلات علمی و دانشجویی و….

۲- تشکیل انجمن دانشجویی طراحی صنعتی موسسه معماری و هنر پارس (که بعضی از همین دانشجویان نیز در آن کاندیدای انتخابات بوده اند اما بر اساس رای دانشجویان به عنوان عضو انجمن انتخاب نشده اند).

از جمله فعالیت‌های انجمن طراحی صنعتی به شرح زیر است:

· مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره فجر با حضور پروفسور زینگاله استاد برگزیده دانشگاه پلی تکنیک میلان.

· همایش طراحی برای جوامع کمتر برخوردار

· ورکشاپ مدیریت خلاقانه معیارها در طراحی سناریو محور

· ورکشاپ طراحی در فرهنگ، فرهنگ  در طراحی

· برگزاری دوره  علمی و عملی (طراحی برای فرهنگ، فرهنگ برای طراحی)

· برگزاری کارگاه نشانه شناسی و…

۳- کانون تئاتر موسسه معماری و هنر پارس که باز هم با برگزاری انتخابات، شورای مرکزی دانشجویی تشکیل شده است. گزیده ای از فعالیت های این انجمن نیز به شرح زیر است:

· سلسله جلسات تحلیل و نقد نمایشنامه

· جلسات هم اندیشی و نقد هنری و….

۴- کانون موسیقی موسسه معماری و هنر پارس که گزیده ای از فعالیت های آن به شرح زیر می باشد:

· برگزاری کلاس های آموزشی

· اجرای قطعات متعدد موسیقی در مراسم رسمی موسسه و جشن فارغ التحصیلی

· ارتباط و همکاری دانشجویان با مراکز موسیقی معتبر ایران و جهان

· عضو گیری در کانون موسیقی و…

۵- تشکیل آکادمی پارس سیویل موسسه معماری و هنر پارس که گزیده ای از فعالیت های آن به شرح زیر می باشد:

· برگزاری مسابقه دانشجویی آکادمی پارس سیویل

· برگزاری مسابقه دانشجویی پژوهشگر برتر

· انتشار دو شماره مجله پارس سیویل و…

۶- انجمن علمی مهندسی صنایع موسسه معماری و هنر پارس که گزیده ای از فعالیت های آن ها به شرح زیر است:

· برگزاری وبینار نقشه راه مهندسی صنایع با سخنرانی دکتر آیوازیان

· وبینار آشنایی مقدماتی با بازار بورس اوراق بهادر

· مسابقه فیلم و عکس – مهندسی صنایع مهندسی زندگی

· بازدید علمی کارخانه بن رو سایپا

· بازدید علمی از کارخانه مانا شیمی و پایا پلیمر

· برگزاری دوره های آزاد نرم افزار اکسل

· هم اندیشی و گفت و گو در خصوص آشنایی با حوزه کارآفرینی

· هم اندشی و گفت و گو با اساتید برجسته مانند استاد عجمی

فعالیت های فوق ضمن آن که نشان دهنده رویکرد های موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس در فرایند آموزش و ارتقاء کیفیت آن می‌باشد، نشان دهنده حضور موثر و فعال دانشجویان در فعالیت‌های علمی و فرهنگی در چارچوب انجمن‌ها و کانون‌های متعدد دانشجویی است. شایان ذکر است بر خلاف آنچه در متن گزارش و از قول دانشجویان آمده است هر سال موسسه مورد بازرسی و نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داشته و آخرین بار در تاریخ یکشنبه ۲۵ شهریور دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان تهران بازدید مفصلی به مدت ۴ ساعت از بخش های گوناگون موسسه داشته اند و با دانشجویان نیز صحبت نموده و از آنها نظر خواهی کرده‌اند.

این انتظار از آن خبرگزاری محترم وجود دارد تا ضمن انتشار این پاسخ، در اولین فرصت بازدیدی از موسسه و مشاهده موارد مطرح شده (که با تلاش شبانه روزی و مستمر توانسته است الگویی موفق از کیفیت برتر آموزشی را در موسسات غیر دولتی کشور ارائه نماید) به عمل آورد. همچنین از همینجا از آن خبرگزاری برای بازدید از نمایشگاهی که در هر نیمسال از دستاوردها و افتخارات دانشجویان و اساتید موسسه برگزار می شود دعوت بعمل آورده، انتظار می‌رود چنین تلاش‌هایی در جهت ارتقاء آموزش عالی مورد حمایت آن خبرگزاری محترم که با هدف ارتقاء آموزش عالی در کشور فعالیت های موثری انجام می دهند، قرار گیرد.

با آرزوی عدالت در قضاوت

امور آموزشی موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *