فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

دبیرکل اتحادیه باید عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد

  • اسفند ۱۵, ۱۳۹۶

دبیرکل اتحادیه باید عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد

دکتر کواکبیان مسوول کمیته حقوقی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی که در شانزدهمین مجمع عمومی‌این اتحادیه سخن می‌گفت خطاب به وزیر علوم ضمن تأیید خواست‌ها و دغدغه‌های آقای دکتر آهون منش گفتند آقای دکتر آهون منش با این همه تجربه و احساس مسئولیت، چرا نباید مشاور جناب آقای وزیر باشند؟ وی افزود: دبیرکل اتحادیه (حالا هرکه باشد) باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی عضو باشد وی به تفصیل در مورد وضعیت پیام‌نور، دانشگاه آزاد و علمی‌کاربردی‌ها و دانشگاه‌های دولتی سخن گفت.


در ادامه دکتر آهون‌منش دبیرکل اتحادیه و رئیس شورای مرکزی با آرزوی سلامتی و سعادت مسئولان نظام و خوش آمد گویی به میهمانان، از حضار در مجمع تشکر کردند.


‌دکتر شریعتی معاون آموزشی وزارت علوم‌ ‌‌در این نشست کاهش جمعیت دانشجویی را یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش‌ عالی غیردولتی غیرانتفاعی داشت که به تبع آن مشکلات بعدی حادث می‌شود.وجود کلمه «غیرانتفاعی» هم مانعی است برای انحلال بعضی از مؤسسات و همچنین مانعی است برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آموزش عالی. ضمن اینکه مؤسسات غیرانتفاعی به علت خصوصی بودن، نمی‌توانند از کمک‌های مالی دولتی نیز برخوردار شوند. ضمناً همچنانکه ملاحظه می‌فرمایید و مشهود است نظارت و کنترل حوزه معاونت آموزشی بر دانشگاه آزاد بیشتر شده و فعالیت آنها نظام‌مند گردیده است. ضمن اینکه اختیار بعضی از تغییرات و تصمیمات، در وزارت علوم نیست بلکه در جای دیگری است!
دکتر غلامی ‌وزیر محترم علوم‌ نیز دراین جلسه ضمن تشکر از میزبان و طلب آمرزش برای آقای دکتر اقبالی یکی از بنیانگذاران بخش غیردولتی آموزش عالی گفتند: بخش غیردولتی از آموزش عالی، غیرقابل تفکیک‌ است. از قدیم هم این سنت بوده است. مانند تأسیس دانشگاه ملی سابق. من ازمعاونان و مدیران ارشد خود می‌خواهم کارگروه مشترک با شورای مرکزی اتحادیه را تشکیل دهند و با کمک همدیگر کارها را پیش ببرند.متأسفانه «آموزش» در مراکز آموزش عالی کشور بیشتر از «پژوهش» مورد توجه است که این خوب نیست. من هم قبول دارم که کیفیت آموزشی بعضی از مؤسسات غیرانتفاعی بسیار عالی است. دانشگاه‌های دولتی می‌توانند قراردادهای آموزشی با شما داشته باشند. اما شما هم باید حداقل استانداردهای لازم را رعایت بفرمایید. اعضای هیأت علمی‌بازنشسته دانشگاه‌های دولتی مجازند با شما همکاری کنند. هدف از سطح بندی، پیدا کردن و برطرف کردن ضعف‌ها است نه سرکوب مؤسسات. ما به مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی اعتقاد داریم و برای موفقیت آنها تلاش و کمک می‌کنیم. دانشگاه آزاد هم به هر علت، از قبل یک جایگاهی برای خودش پیدا کرده است ولی ما در تلاشیم که فعالیت آنها در چارچوب مقررات وزارت علوم باشد. گرفتن رشته هم برای آنها محدود شده و باید اعضای هیأت علمی‌ استاندارد وزارت علوم را داشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *